Ne nasedajte: Trikovi kojima se trgovci koriste da biste više trošili
Psiholozi s prestižnog univerziteta Harvard otkrili su najčešće zamke trgovaca na koje svi nasedamo. Autor studije Danijel Gilbert objasnio je na Svetskom biznis formunu u Njujorku koje to trikove većina trgovaca koristi kako bismo potrošili što više novca.
Jedan od primera je običan odabir poklona za prijatelje. Gilbert kaže kako između vina po ceni od, na primer 200, 500 i 1000 dinara, većina ljudi bira ono srednje budući da ne žele da ispadnu škrti, ali ni da potroše previše novca.
I tada upadamo u zamku trgovca, jer flaša vina od 1000 dinara stoji pored one od 500 samo zato da bi ova druga delovala povoljno. Stoga ekonomisti preporučuju da pre svake kupovine razmislite da li postoji pametniji izbor, ali to je vrlo komplikovano budući da ne možete uvek sve uporediti.
Osim toga, ljudi često upoređuju ono što je nekada bilo sa sadašnjim stanjem što ekonomisti smatraju pogrešnim. To se objašnjava u drugom eksperimentu – odabirom putovanja za godišnji odmor. Na primer, treba da birate između putovanja koje je s 500 evra sniženo na 250 ili onog koje je s iste početne cene sniženo na 100 evra. No, u drugom slučaju ste zakasnili i cena se promenila pa vam na kraju nude paket od 300 evra.
Većina ljudi odabrala bi prvi paket kada bi znala ishod, a to je pogrešan odgovor, jer uvek upoređujemo cene koje su nekada važile umesto da gledamo kako dobiti više za manje novca.
Gilbert naglašava kako smo upravo zbog toga privrženi šopingu na sniženjima i s raznim popustima, ali to ne znači da ćemo na kraju bolje proći.
U svakodnevnom šopingu i nabavki namirnica razne studije su potvrdile kako se trgovci služe svakojakim trikovima da potrošite koji dinar više.
Tako na primer supermarketi navode kupce na veću potrošnju trikovima poput manjih pakovanja proizvoda, a cena ostaje ista ili se čak povećava.
Veličina pakovanja i cena neretko ostaju nepromenjene, no ono što proizvođači iza leđa kupaca promene je količina hrane unutar pakovanja. Supermarketi vrlo često promene gramažu, ali ne i cenu.
A kada i imaju akcije, snižene proizvode pomešaju s onima po redovnoj ceni kako bi vas naveli na to da kupite oba.
Navedeni trikovi samo su neki od ideja trgovaca zbog kojih vam je novčanik uvek tanji pa vam jedino preostaje da budete koncentrisani, gledate cene, nosite spisak stvari koje morate kupiti i nikada ne idete u šoping gladni, jer to znači da ćete biti željniji svega.
Izvor: tportal.hr
M.K.