Dodela Oskara i glamur crvenog tepiha
Dodela filmskih Oskara vremenom je od parade najboljih filmova prerasla u svojevrsnu reviju šljokica, svile i tafta… I više nije jasno za šta se nominovani glumci bore, za prestižni zlatni kip ili za status modne ikone. Glamurozna noć na crvenom tepihu poligon je za predstavljanje stila, ukusa, lične domišljatosti i kreativnosti.
Teško je poverovati, ali na samom početku istorije dodele Oskara glumice nisu nimalo marile za ovu manifestaciju, a još manje brinule o tome šta će te večeri odenuti. Ketrin Hepbern nije se ni pojavila na dodeli 1934. godine, iako je osvojila laskavu titulu najbolje glumice. Ni sledeće godine dobitnica oskara Klodet Kolber nije preuzela nagradu. Bet Dejvis se pojavila na dodeli 1936. godine, i to na insistiranje filmske kuće Warner Bros., a tom prilikom Bet se obukla poput kućne pomoćnice kako bi izrazila revolt jer je morala da lično da „pokupi“ svog Oskara.
Danas, nominovani oko sebe okupljaju pravu modnu vojsku zaduženu za to da oni te večeri sijaju: stilisti, kreatori, frizeri, agenti, šminkeri… Sve mora biti na svom mestu i ništa manje nego blistavo! Mesecima pre dodele vodi se žestoka bitka stilista, u kojoj su najvažnija pitanja koji dizajner, koja haljina i posebno, koji nakit najbolje odgovara određenoj filmskoj zvezdi. Sve mora biti usklađeno – od boje kože do boje kose. Tako je jedna velika kozmetička kuća napravila boju karmina samo za Selmu Hajek. Koliko god se posle dodele priča o nagrađenim filmovima još više se raspravlja o toaletama holivudskih zvezda. O novim krojevima, materijalima, bojama, o tome kako su zvezde iznele kreacije, da li je bio više glumica obukao Valentino ili Alaja, ili pak Vera Vang… Jedno je sigurno, kreator čije kreacije pohvali modna kritika ne mora da brine za svoju budućnost.
Crveni tepih ispred Kodak teatra dugačak 176 metara, kažu, najduža je modna pista sveta, i pola milijarde očiju upereno je u protagoniste ovog šoa. Kiksevi nisu dozvoljeni, ipak, ukoliko neko ponese zaista užasnu haljinu, to mu može osigurati doživotno pojavljivanje u „all time worst dressed“ listama. Ko može zaboraviti ljupku Islanđanku Bjork u onom užasnom oklopu od tafta u obliku labuda. Toaleta pre za dodelu Zlatne maline. Šer je postala sinonim za kič na crvenom tepihu – oskudne haljine, perlice, čipka, til i čudni ukrasi za kosu… Kao najveći promašaj pamti se haljina sa dodele Oskara 1987. godine. Kostimograf Bobi Meki koji je bio zadužen za njen izgled te noći zbog tog stajlinga je izgubio znatan broj mušterija.
Valentino je poznat kao kralj crvenog tepiha, mnogim glumicama pomogao je da zablistaju i sa stilom uđu u modnu istoriju. Sab, Versace i Vera Vang takođe su garancija zanosne haljine o kojoj će se pričati do sledeće dodele, a uz nešto sreće, ona koja je ponese naći će se i na listi najbolje obučenih glumica ikad.
Tekst: Jelena Karakaš