Albreht Direr i njegovi savremenici od 13. novembra u Galeriji Matice srpske
Međunarodna izložba grafika čuvenog umetnika Albrehta Direra i njegovih savremenika iz zbirki Istočnoslovačkog muzeja iz Košica (Slovačka), koja je do sada predstavljena u više od deset gradova Evrope, nakon Beograda će biti svečano otvorena u Galeriji Matice srpske u Novom Sadu 13. novembra 2015. godine u 20.00 sati.
Zahvaljujuću saradnji tri muzejske ustanove: Istočnoslovačkog muzeja iz Košica, Muzeja grada Beograda i Galerije Matice srpske, domaća javnost, a prvenstveno Novosađani i Vojvođani, će imati jedinstvenu priliku da se upoznaju sa grafičkim ostvarenjima jednog od najbrilijantnijih stvaralaca renesanse, nemačkim umetnikom Albrehtom Direrom, ali i sa delima njegovih učenika i savremenika, poznatim imenima nemačke i italijanske grafike: Hajnrih Aldegrefer, Albreht Altdorfer, Luka Kranah Stariji, Markantonio Raimondi i drugi.
Izložbu Albreht Direr i njegovi savremenici – Trijumfalna povorka cara Maksimilijana I čini 138 grafičkih listova, koncipiranih u dve celine. Prvu celinu predvodi grupa od 20 dela Albrehta Direra i 74 prvorazredna grafička ostvarenja njegovih savremenika. Drugi deo, Trijumfalna povorka cara Maximilijana I ilustruje 44 listova čuvene kompozicije nastale po nalogu samog cara, koji je želeo da očuva slavu carskog doma Habzburgovaca. Na izradi su učestvovali najbolji umetnici tog vremena – Direr i njegovi učenici i savremenici.
Autor izložbe, Ivan Havlice, kustos Istočnoslovačkog muzeja u Košicama je pažljivim odabirom radova koji se čuvaju u kolekciji ovog muzeja uspeo da oživi „duh vremena” i da prikaže odnos između umetnosti i društvene stvarnosti epohe. Kao pravi predstavnici humanizma i renesanse, Direr i njegovi savremenici su dobro poznavali antičku umetnost i biblijske spise, nalazeći inspiraciju u večnoj temi ljudske borbe između dobra i zla.
Među izloženim radovima posebno mesto zauzimaju Direrova dela Nosorog i Vitez, smrt i đavo, nastali nakon njegovog povratka iz Italije. Od listova iz ciklusa Apokalipsa Sv. Jovana, Život device Marije i Velika Pasija izdvaja se Sv. Mihailo u borbi sa aždajom. Centralno mesto Trijumfalne povorke zauzima deo Trijumfalne kočije, koja prikazuje presudan događaj za život cara Maksimilijana I i njegovu politiku: venčanje sa ćerkom Šarla Smelog, naslednicom Burgundije.
Albreht Direr (1471–1528), slikar, grafičar, crtač i teoretičar. Njegov stvaralački genije pomerio je granice umetnosti s početka XVI veka, a bio je i do danas ostao rame uz rame sa Mikelanđelom, Leonardom i Rafaelom, imajući ključnu ulogu u razvoju evropske grafike i renesansne umetnosti. Majstor crtačkog „mikroskopskog detalja” Direr je crnom linijom dostigao slikarski izraz i svojom tehnikom uzdigao grafiku od zanatske veštine do umetničkog nivoa ravnog slikarstvu. Veoma samosvestan i ponosan na svoj rad, Direr je svoja dela potpisivao monogramom AD, danas poznatim simbolom njegove umetnosti.
Tokom trajanja izložbe u Galeriji Matice srpske biće priređen sadržajan i raznovrstan prateći program: svakodnevna kustoska vođenja, stručna tumačenja i predavanja petkom i subotom, kreativne radionice za decu subotom i edukativne radionice za učenike osnovnih i srednjih škola, kao i radionice za studente Akademije umetnosti u Novom Sadu.
Galerija Matice srpske će tokom trajanja izložbe Albreht Direr i njegovi savremenici – Trijumfalna povorka cara Maksimilijana I (13. 11. 2015. ‒ 9. 1. 2016) raditi za publiku od utorka do subote od 10.00 do 20.00 sati.
Realizaciju izložbe su omogućili: Sekretarijat za kulturu grada Beograda, Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije, Sekretarijat za kulturu i javno informisanje AP Vojvodine i Gradska uprava za kulturu Novog Sada i Kompanija Dunav osiguranje a.d.
Medijski pokrovitelji izložbe u Galeriji Matice srpske su: Radio-televizija Vojvodine, Color Press Group, Maxim&Co, NS plakat, Soho Advertising Solutions, Brendon&BrendaTM, Radio 021 i Radio Planeta.