Vratite dobru REPUTACIJU!
Desilo se… Učinili ste neke stvari zbog kojih brinete da ste obeleženi za ceo život. Nije sve izgubljeno – otkrivamo vam kako da se oslobodite loše prošlosti i izgradite sasvim drugačiji imidž.
Ponedeljak je ujutro i skačete iz kreveta shvatajući da ćete PONOVO zakasniti na posao (Eh, bar da je samo kašnjenje u pitanju!). To vam se dešava već peti put uzastopno i svi su počeli da vas oslovljavaju sa „gospođica opet kasni!“. Međutim, za razliku od ključeva kola ili stana (i drugih „gubljivih“ stvarčica), reputacija se ne gubi tako lako, naročito ako je loša. Sve vaše sjajne osobine može lako da zaseni samo jedna loša karakterna crta.
Neprestano prikupljanje poena
Zaista, reputacija je delikatna stvar. Često je potreban čitav život da bi se stekao ugled. Istovremeno, dovoljan je samo jedan trenutak da se on zauvek izgubi. Reputacija nas uvek preduhitri i često određuje na koji ćemo se način ponašati.
Naravno, nemaju samo poznate ličnosti problema kada je u pitanju dobar ili loš glas koji ih prati. I mi, obični smrtnici, moramo da mislimo na svoj ugled. Na primer, moja prijateljica Suzana, moderna, urbana, žena od karijere, godinama čeka da se u njenom životu pojavi pravi muškarac.
Dok se to ne desi, vreme provodi sa „trenutno pravim“ muškarcem, i to svakog vikenda. Međutim, razmena (uglavnom fizičkih) iskustava sa brojnim potencijalnim kandidatima za mesto Gospodina Savršenog objektivno nisu pozitivni poeni za Suzanu i njen imidž. Iskreno, svojim ponašanjem stvara utisak da je emotivno „oštećena“ žena koja menja muškarce kao rukavice. A takvo ponašanje može da otera potencijalno kvalitetne muškarce mnogo pre nego što stignu do priče o venčanju!
Pokušajte da razmišljate o svojoj reputaciji kao da je u pitanju lični CV. Poenta je da istaknete pozitivne osobine i ublažite negativne, ili ih potisnete u drugi plan. Inače, eksperti koji se bave PR-om kažu da je poenta samopromocije u stvaranju željenog imidža o sebi. Sasvim je u redu ako vas ponesu društvo, atmosfera (i piće, naravno!) pa otplešete na stolu kada izađete sa svojim prijateljicama. Međutim, nije baš dobra ideja da se tako ponašate na poslovnim zabavama.
Dajte sve od sebe
Maji (28) je dobro poznata šteta koju može da uzrokuje loša reputacija. „Kada nisam dobila tako željeno, i prilično izvesno unapređenje na prethodnom poslu, bila sam očajna. Tražila sam objašnjenje od tadašnjeg šefa, a on mi je rekao da nisam stekla reputaciju savesnog i predanog radnika. Izgleda da su mi česti i produženi izlasci s posla, uglavnom na ručak, naneli veću štetu nego što sam mogla da zamislim. Sav moj vredan rad pao je u vodu, a ja sam, eto, stekla reputaciju nepouzdanog radnika. Sada sam na novom poslu, svako jutro dolazim deset minuta ranije, a izlasci na ručak definitivno su stvar prošlosti. Nepotrebno je i da kažem da moj novi šef misli da sam veliki entuzijasta!“, kaže Maja.
Psiholozi kažu da je naglašavanje pozitivnih osobina jedini pravi način da se izgubi loša reputacija. Ako se nikada niste preterano trudili na poslu, počnite da ostajete duže, ponudite pomoć kolegama, a naročito šefu. Ukoliko ste poznati po tome što, nakon nekoliko čaša pića zaplačete, ili počnete da vređate prisutne, prestanite da pijete alkohol. Loš glas može da se pretvori u pozitivan samo ako se promenite nabolje.
Ispod visokih potpetica
Jedna izražena crta može da „oboji“ čitavu vašu ličnost. Zato, izbegnite da vas etiketiraju samo zbog jedne osobine, i to tako što ćete svima pokazati ostale crte svog karaktera. Nevena (27) o tome ima mnogo toga da kaže: „Neki ljudi iz društva oduvek su me doživljavali kao štimung majstora i glavnog zabavljača na svim žurkama. Bili su to moji prijatelji za izlaske, koji me nikada nisu videli u drugim situacijama i okruženjima. Zato me niko od njih nije ozbiljno shvatao, niti doživljavao kao pravog prijatelja.
Napokon, odlučila sam da im se prikažem u drugom svetlu. Sve češće sam ih pozivala kod sebe, na večeru uz filmove, muziku i razgovor. Uložila sam mnogo truda u sve to, a vreme koje smo proveli zajedno u treznom stanju – isplatilo se. Većina mojih pajtaša sa žurki uverila se da, kada izujem cipele sa visokom potpeticom i ne pijem, mogu pažljivo da saslušam sagovornika, da razumem ljude i osećam njihove pobleme. Istu stranu otkrila sam i ja kod njih.“
… da radite da biste se oslobodili loše reputacije
NE TREBA da poričete svoje mane. Loš glas neće nestati ako se pretvarate da one ne postoje. Moraćete aktivno da se menjate.
TREBA da zapamtite 1-2-3 pravilo: Ukoliko učinite nešto samo jednom, to je izuzetak; dva puta, slučajnost; tri puta / to postaje trend i stekli se loš ugled.
NE TREBA da potvrđujete reputaciju rečima: „Znaš mene, pomalo sam neodgovorna i nemarna osoba“. To uopšte nije simpatično, niti će se tumačiti kao iskrenost i skromnost. Ukazaćete drugima na to koliko ste zaboravni, čak i ako zaista niste.
TREBA da projektujete sliku pozitivne i uvek nasmejane osobe (čak i ako sikćete od besa u sebi!). Takva reputacija definitivno je ona za kojom čeznete!
Tekst: Nataša Ćovin; Foto: Shutterstock