Kako da napišete biografiju koja će vas dovesti do posla?
Ljudima koji su u potrazi za poslom često najveći problem predstavljaju delovi koji zahtevaju da predstavite i opišete sebe. Šta u tim trenucima dodati, a šta oduzeti?
Poenta je da na jednoj stranici napišete ko ste vi, čime se bavite i po čemu ste to drugačiji, a sve na jasan, koncizan način uz samopouzdanje. Ovo nije toliko strašno, potrebno je da samo u pet pasusa napišete zašto vam je stalo do posla, bez hvalisanja.
Nikome nije prijatno da piše ovakva pisma. I evo nekih saveta:
-Pišite svojoj zamišljenoj publici
-Posebno naznačite vrstu posla koju želite da radite
-Kažite istinu na vama svojstven način
-Pročitajte tekst naglas kako siste se uverili da zaista zvuči kao vi
-Tretirajte ga kao nacrt i često ga delite i dopunjavajte
Pročitajte i… Zašto je ljubav dobra za posao?
Razmišljajte o ovom tekstu kao o načinu da predstavite sebe. Dakle, biografija ne treba da bude iscrpna i ne treba da napišete ništa što vas čini da se osećate neprijatno. Pronađite ravnotežu između ličnog i profesionalnog, i pokušajte da se malo zabavite.
Sledeći koraci se malo više odnose na honorarce i praktikante ali ih možete primeniti i za svoj projekat ili kompaniju:
Promislite…
Dobra polazna tačka je gledanje i upoređivanje sa tuđim radovima i biografijama, ali pre opsežne pretrage se povucite na neko mirno mesto i dobro porazmislite, a zatim zapišite svoje ciljeve. Skuvajte čaj ili kafu, opustite se i odgovorite na sledeća pitanja:
-Gde vidite sebe za jednu do tri godine?
-Kako se vaš rad uklapa u svet u kojem želite da živite?
-Koje vrste projekata vas interesuju? (Ponekad pomaže da prvo navedete stvari koje želite da prestanete da radite)
-Sa kakvom vrstom ljudi želite da radite? Ko su vaši klijenti iz snova?
-Ukoliko svoju autobiograviju pišete onlajn- šta želite da podstaknete kod ljudi nakon što pročitaju vaš tekst? Da vas zaposle, da se pretplate na vaš blog…?
-Ukoliko biste čuli da neko treba o vama da priča potencijalnom klijentu, šta biste želeli da kaže?
Ove beleške će kasnije odrediti tok vaše biografije.
Sakupljajte ideje
Zatim napravite listu različitih informacija koje možete da priključite. Ovo je i dalje faza pripreme stoga nije važno da koristite idealne reči. Ali kada god vam dobra ideja padne na pamet potrudite se da je zapišete.
Počnite sa osnovama. Ne trudite se da budete slatki i pametni. Za početak napišite jednostavnu biografiju sa konkretnim činjenicama. Napišite ko ste, odakle ste (ukoliko je to za vas bitno), gde živite i šta radite. Naravno ukoliko imate fotografiju i video koji želite da podelite, priključite i to, naročito onlajn.
Podelite svoja iskustva. Na šta ste najviše ponosni? Ovo nije CV, tako da ne morate da navodite svaki posao i praksu koje ste ikada radili. Sumirajte svoja najveća dostignuća, slobodno se pozovite na publikacije, intervjue, razgovore, događaje ili nedavne klijente. Ukoliko ste umetnik dobro je da napišete spisak vaših veština ili usluga koje nudite.
Pokažite strast. Nemojte da izbegavate lične momente, naročito u biografiji. Na kraju krajeva, ukoliko neko posećuje vašu stranicu ili čita vaš blog, njega zanimate vi kao osoba. Navedite nekoliko stvari koje volite da radite, čitate i tako dalje. Ukoliko imate neke dodatne talente ili snažna verovanja, zapišite i njih. Prikažite zašto volite svoju branšu i kako se vaša perspektiva razlikuje od one vaših vršnjaka.
Pročitajte i… Promenili ste posao? Zašto je važno održati kontakte iz prethodne firme?
Napišite šta su vaši sledeći koraci. Šta želite od ljudi nakon čitanja vaše biografije ili nakon što vas pozovu na sastanak. Usmerite ih u pravom smeru. Predstavite osnove projekta za koji vam trebaju sponzori, predstavite da imate jasnu ideju o budućnosti i obavezno učinite da ljudi mogu lako da vas kontaktiraju.
Kada zapišete ove beleške, svedite ih na osnove.
Napišite kratku biografiju
Ja sam____.
Trudim se da____.
Kada nisam___, možete me naći___.
Ukoliko želite da sarađujemo, kontaktirajte me___.
Igrajte se strukturom teksta dok ne budete zaista sigurni da zvuči kao nešto što ste vi rekli ili napisali. Kada ste zadovoljni iskoristite to kao naslov ili uvodnu reč. Premeštajte elemente i vodite računa o tome šta ste izostavili. Fokusirajte se da odgovorite na pitanja koja bi vam vaši klijenti iz snova postavili.