Mame ne doje u javnosti jer se stide

by | april 12, 2019

Čak 90 odsto mama u Srbiji mišljenja je da šira zajednica ne podržava dojenje u javnosti na adekvatan način, a dve trećine mama koje su dojile samo kod kuće osećalo je da im je kretanje ograničeno. Ovi podaci deo su rezultata istraživanja o dojenju u javnosti, koji je sproveo Centar za mame u okviru inicijative Rosa vode pod nazivom Beba bira gde koja podržava dojenje u javnosti.

Anonimnu anketu popunilo je gotovo 2000 majki iz Srbije koje su dojile u prethodnih pet godina. Od njih, dvadeset odsto nikada nije dojilo u javnosti jer ih je bio stid, dok je deset odsto reklo da su imale želju, ali se nisu odlučile za takav korak, prvenstveno zbog straha od osude i negativne reakcije okoline. Dvadeset odsto mama misli da je dojenje čin koji se obavlja samo kod kuće, u intimnoj atmosferi. Iako na prvi pogled, podatak da je oko 70 % majki dojilo u javnosti, ohrabruje, postoji još mnogo prostora za napredak, kaže Jovana Ružičić iz Centra za mame.

,, Oko 40% mama je dete dojilo isključivo u parku, gde očekivano boravi puno mama i dece. Broj njih koji su dojile na drugim javnim mestima poput restorana, pošte, banke, bioskopa, muzeja… je neznatan, te možemo da zaključimo da je za veliku većinu mama dojenje na javnom mestu ipak rezervisano isključivo za mesta gde se to očekuje. Brojka na čijem menjanju treba najhitnije raditi je svakako 30% ispitanica koje nisu dojile na javnom mestu zato što im je bilo neprijatno i stidele su se. Te brojke pokazuju da je čak trećina mama u periodu kada je trebalo da slušaju sebe i svoju bebu, više pažnje obraćale na okolinu i na to šta okolina misli.’’ zaključuju iz Centra za mame.

 

Istraživanje je sprovedeno u martu 2019. godine na osnovu anonimne ankete kako bi se bolje razumela iskustva mama i dobila kompletnija slika o dojenju u javnosti, kao deo inicijative Beba bira gde, koju je pokrenula Rosa. Rosa podrška dojenju usmerena je na podizanje svesti i edukaciju javnost upravo na važnost dojenja kako bi se mamama pružila neophodna podrška, sve u cilju da se broj dojenih beba u Srbiji poveća i oslanja se na Nacionalni program podrške dojenju koji je usvojila Vlada RS.

Članak se nastavlja posle reklama

Nacionalna istraživanja pokazuju da se samo 12,8 procenata dece u Srbiji isključivo doji do šestog, dok je 47,2 procenata dece uzrasta 0–5 meseci pretežno dojeno. Da bi se povećao broj dojenih beba treba da se poveća broj mama koje doje, slobodno, bez osećaja stida i straha, jer beba bira gde. Važno je da dojenje bude deo nacionalnih strategija, da mame pričaju o dojenju, da se međusobno podržavaju, važna je podrška društveno odgovornih kompanija i javnih ličnosti koje podržavaju dojenje.
Kada znamo da je majčino mleko jedina hrana za bebu koja donosi isključivo dobre stvari za mamu i bebu, da sadrži hranljive i lekovite sastojke za rast i razvoj deteta, onda ne postoji razlog da dojenje bude „tabu” tema ni na jednom mestu.

Tagovi: