Keramika je ljubav: O posebnoj vrednosti ručno izrađenih proizvoda razgovarali smo s umetnicom Milicom Petrović
Keramika, kao oblast primenjene umetnosti, daje izuzetne mogućnosti likovnog izražavanja, a umetnički predmeti ujedno mogu imati upotrebnu vrednost. Poput, tanjira koje stvara naša sagovornica Milica Petrović. Oni vašu trpezu mogu pretvoriti u umetničko delo.
Milica Petrović je mlada umetnica koja izrađuje maštovite, ručno oslikane tanjire, u čiji rad smo se na prvi pogled zaljubili zahvaljujući Instagram profilu njenog ateljea – Đir. Poželeli smo da sa Milicom porazgovaramo o kretivnosti, inspiraciji, značenju izraza „biti svoja“ u umetnosti… A pričale smo i o onoj posebnoj vrednosti koju nose ručno izrađeni proizvodi…
Kada i kako ste odlučili da se bavite keramikom i da otvorite svoj studio?
Keramika je došla kao opcija sasvim slučajno. Još od malih nogu se bavim kreativnim radom, sa 8 godina sam krenula u slikarski atelje. Ideja je bila da upišem slikarstvo. Međutim, saznanje da se na prijemnom ispitu za slikarstvo rade portreti potpuno me je obeshrabrilo jer to nisam nikada umela, a ni volela. Profesor je predložio keramiku kao alternativu. Ispostavilo se da kombinuje razne vidove kreativnosti, pa je to postala velika ljubav.
Ideja za otvaranje umetničkog ateljea došla je usled uvek prljavih tepiha i zapušenih sudopera u kući, od svih materijala sa kojima sam radila. Sada imam svoj prostor koji je na adekvatan način opremljen svime što je potrebno za rad.
Kome su namenjeni predmeti koje stvarate?
Sve što jedan hendmejder napravi, namenjeno je ljudima koji u tome pronalaze vrednost i uživaju u lepoti ručno pravljenih proizvoda. Vrednost te vrste se ne meri samo novcem, već željom da podržite lokalnu umetničku radionicu i težnjom da budete upućeni u umetnost u svom gradu.
View this post on Instagram
Kakvu poruku želite da oni prenesu ljudima koji ih kupuju, koriste i uživaju u njima?
Želim da osoba koja kupi keramički tanjir, koji je ručno pravljen i košta više od tanjira fabričke proizvodnje, toliko uživa koristeći ga, da ga koristi svakog dana. Ne želim da ostane zarobljen u nekoj staroj vitrini, nikada korišćen. Tanjir treba da vas zove da ga koristite, da – kao što sam ja koristila maštu praveći ga i oslikavajući, koristite maštu servirajući hranu na njemu.
View this post on Instagram
Kako dolazite do ideja za nove boje i dezene?
Nikada o tome ne razmišljam kada sednem da oslikavam. Naravno, tu je internet, tu su i kolege, svakodnevno okruženje, priroda. Inspiracija je malo precenjena, sedneš, crtaš gomilu nebuloza, staviš sve boje i četkice na sto i onda dođe nešto što vredi iskoristiti. Nikada ne zalazim u dubokoumnost crteža, likovnost je sama po sebi dovoljna, i prelepa.
View this post on Instagram
Vaš studio se nalazi u prirodi, na Adi Ciganliji, i izgleda veoma specifično, poput svemirskog broda. Koliko rad u takvom okruženju, i takvom prostoru, utiče na ideje i kreativnost?
Atelje je neobična građevina iz 1978. godine. U početku mi je bilo veoma teško da se opustim, osećala sam veliki pritisak da moram da radim nešto super, nešto neobično, jer je i prostor takav. Još uvek nisam sasvim opuštena, ali se svakim danom trudim da kreativnost ne vezujem ni za šta spoljno, već da dolazi samo iz moje mašte. Taj prostor mi omogućava da ne brinem o haosu koji napravim dok stvaram, a i dalje se učim da kreativni oblik ateljea uzimam kao svoju prednost, a ne kao obavezu da sve što napravim mora biti „svemirsko“.
View this post on Instagram
Članak se nastavlja posle reklama
Mnogim mladim umetnicima nije lako da se bave i preduzetničkom stranom posla – od prodaje pa do vođenja društvenih mreža. Kako se vi snalazite u svemu tome?
Vođenje društvenih mreža je samo naizgled veoma lak, banalan posao. Zapravo, veoma je teško da ispunite sve estetske zahteve, i drugih ljudi, ali i svoje. Teško je da umete da svoju ideju pretočite u kvalitetnu objavu ili da fotografu objasnite kako ste vi to zamislili a ne znate ništa o fotografisanju, da pratite sve aktuelnosti, a da pri tome na profilu bude malo i vaše ličnosti, da vas i vaš proizvod ljudi prepoznaju. Mislila sam da imati dobru fotografiju znači siguran uspeh, ali i dalje učim.
Ako neko poželi da pogleda i kupi vaše radove, gde može da vas pronađe?
Najveći izbor mojih radova možete kupiti u online prodavnici Komuna market, manji asortiman je u Galeriji b612 u Zrenjaninu, i najmanji asortiman je u Pokret koncept prodavnici u Čumićevom sokaćetu.
Kakvi su vam planovi i želje za 2022?
Želje su mi da postanem najpoznatija keramičarka na svetu. Šalim se, trenutno su mi želje i planovi jako pomešani jer i dalje, detinjasto, ne mogu da razlikujem te reči. Sve što bih želela da ostvarim to i planiram, u nekom trenutku. Za 2022. godinu želim da svi meni dragi ljudi ostanu i fizički i psihički zdravi. Planiram da budem pedantnija, temeljitija i preciznija u radu, da imam prvu samostalnu izložbu, da konačno proširim asortiman, i naravno – da uživam u svemu tome.
Priredila: Jasmina Ubiparip
Pročitajte i… 5 feng šui načina za čišćenje doma pred kraj godine
Jasmina UbiparipJovana Tomašević