Business Woman: O dobrim prilikama – i cipelama! – sa Sandom Poljaković, osnivačicom brenda Hop Hop Shop
Dobre prilike gotovo nikada nisu upakovane u lepu, malu ukrasnu kutiju s mašnom na kojoj piše „izvoli, samo otvori i život će ti biti savršen”, već su često propraćene rizikom, konfuzijom, teškim trenucima i teško ih je prepoznati, smatra Sanda Poljaković, magistar ekonomije, osnivačica i generalna menadžerka brenda ženske obuće Hop Hop Shop.
Pred vama je intervju koji morate pročitati – bilo da ste preduzetnica ili da, jednostavno, volite cipele.
Koji je to izazov koji upravo imate u svojoj karijeri?
Brzina je postala nova valuta poslovanja, kako u donošenju odluka, tako i u svakodnevnom baratanju velikom količinom informacija, kao i izrazito brz tempo života. Kao pasioniranom radoholiku, ni dan od 36 sati ne bi bio dovoljan za sve što želim da uradim. Kao majci dvoje tinejdžera, veliki je izazov i neprestano balansiranje na relaciji privatno–poslovno, ali uz dobar fokus, predan tim ljudi i kontinuitet – uspevam da ostvarim svoj pun poslovni potencijal i vodim brend Hop Hop Shop u tri zemlje – Turskoj, Srbiji i Mađarskoj – gde imamo predstavništva. Dostavu ženske obuće radimo na globalnom nivou.
Koja je najveća promena u vašoj karijeri ili u privatnom životu koja je ostavila traga?
Odluka da rizikujem i krenem da gradim sopstvene snove, da osnujem brend ženske obuće pre pet godina. Brend Hop Hop Shop danas je jedan od top tri brenda ženske obuće u Srbiji i broj jedan na društvenim mrežama po broju pratilaca, kojih imamo ukupno skoro milion. Godine 2021. brend Hop Hop Shop postao je registrovana trgovačka oznaka, a licenca brenda ustupljena je turskoj kompaniji koja je prepoznala njen potencijal za dalji rast. Brend uživa podršku turske vlade kroz program podrške promociji turskih brendova.
View this post on Instagram
Kakvu biste promenu želeli u ovom trenutku?
Stabilizaciju tržišnih turbulencija koje su se pojavile kao posledica globalnog rasta troškova proizvodnje i uslovile potrošačku krizu, što nam je svima u retail sektoru na globalnom nivou donelo nove izazove. Međutim, u poslu brzo shvatiš da više učiš i rasteš od problema nego od samog uspeha, jer ni mirno more ne stvara dobrog kapetana. Što se tiče konkretnih promena u poslovanju, krenuli smo ove godine širenjem na strana tržišta. Takođe, pregovori sa ino-partnerima o dokapitalizaciji su započeti, što će doprineti dodatnom rastu i razvoju brenda Hop Hop Shop, sada i na globalnom nivou.
Gde vidite sebe za deset godina?
Ovo pitanje me podseća na intervju za posao – kao neko ko se godinama bavi regrutovanjem kandidata znam da tačan odgovor ne postoji, pa ću i ja dati jedan diplomatski odgovor :). S obzirom na to da je život ono što se dešava dok mi pravimo planove i maštamo, volim da mislim, donosim odluke i živim u trenutku. Prihvatam u potpunosti i volim neizvesnost budućnosti. Opstaje onaj ko se najbrže i najbolje prilagodi. Naime, dobre prilike gotovo nikada nisu upakovane u lepu, malu ukrasnu kutiju s mašnom na kojoj piše „izvoli, samo otvori i život će ti biti savršen”, već su često propraćene rizikom, konfuzijom, teškim trenucima i teško ih je prepoznati. Zato nema uspeha bez napornog rada, bio on mentalan ili fizički. Put ka uspehu i neuspehu je skoro potpuno isti, samo je pitanje da li si dovoljno puta pokušao, zato uvek imam nebrojeno veliki broj mogućih scenarija za svaku situaciju. A ono esencijalno čemu dugoročno težim privatno jeste – spokoj. I mnooogo lepih cipela.
Šta je znak da ste spremni da pokrenete svoj sopstveni posao?
Za početak, voditi biznis je teško. Mnogo teže nego što smo mislili kada smo kretali na taj put. Siguran znak da ste spremni za pokretanje sopstvenog posla je, pre svega, sledeće: čvrsto uverenje da ste smislili nešto što je tržištu potrebno, da ste detaljno skenirali svoje konkurente i identifikovali njihove slabe tačke, jer je to izvor vaših mogućnosti, da ste pronašli način kako ćete svoj preduzetnički projekat finansirati, da ste spremni na danonoćni rad bez bolovanja, bez godišnjih odmora i bez radnog vremena (bar prvih godina), da imate jak osećaj da ste nezaustavljivi, da ne slušate ničije savete, spremni ste na mnogo grešaka, jer mudrost dolazi iz iskustva, a iskustvo je rezultat nedostatka mudrosti – učiš tako što hodaš, padaš i ustaješ i nikada ne odustaješ.
Da li problemi i neizvesnost u poslovanju mogu dovesti do toga da „omrznete” ono što ste u startu voleli, na primer – cipele :)?
Kažu: „Radi posao koji voliš i nećeš morati raditi ni dana u životu” i ja se baš tako osećam. Problemi i neizvesnost su veliki izazov za svakoga, ali i na njih treba gledati kao na nove mogućnosti, jer gde je problem – tu je i prilika da se nauči nešto novo. Ako taj put prati i zasluženi uspeh, u tom slučaju nemoguće je zamrzeti ono što je do tog uspeha dovelo. Cipele, a posebno štikle, nama ženama su uvek važne – one su naše oružje koje muškarci ne poseduju. Kao što je Manolo Blahnik svojevremeno izjavio: „Cipele su najkraći put za jednu ženu da postigne instant metamorfozu, kako vizuelnu tako i mentalnu.“ I Pepeljugi je jedan par cipela promenio život iz korena, pa kako onda žena da ih zamrzi… 🙂
Šta koji tip obuće govori i kakvu poruku nosi?
Ženi su potrebni hrana, voda, komplimenti i par dobrih cipela. Čak nam i nauka čuva leđa. Naime, studija iz 2012. sa Univerzitetu u Kanzasu otkrila je da su ljudi u mogućnosti da precizno procene čak 90% ličnosti osobe koju ne poznaju, uključujući i njihovu emocionalnu stabilnost, jednostavno gledajući njihove najiznošenije cipele. Studije su opet pokazale i to da se žene u visokim štiklama smatraju atraktivnijim i samouverenijim od onih u ravnim cipelama, dok se one koje nose bakandže smatraju agresivnijim. Cipele u jarkim bojama ukazuju na to da je osoba ekstrovertna, dok stare ali dobro očuvane cipele govore u prilog tome da je reč o savesnoj osobi. Japanke i starke nose, pre svih, osobe liberalnijeg stava. A štikle i soknice govore da je u pitanju hrabra i samouverena žena, dok muškarci prema istraživanju ostaju zbunjeni i misle da je u pitanju žena s krizom identiteta.
Ako bismo imali samo tri para cipela – koje i kakve bi one bile?
Crne patike, nude salonke i crne japanke. Ali to nije moguće – trebaju nam i cipele za posao/školu, za šoping, za šetnju, zabavu, sastanke, sport, a imamo i četiri godišnja doba, kišu, sneg, sunce, pa nam treba malo ravnih, malo viših i malo visokih, plitkih i dubokih, otvorenih i zatvorenih, raznih boja uz sve odevne kombinacije, jeftinijih i skupljih, kožnih, platnenih, udobnih, elegantnih, sportskih, gumenih… Mada moram da priznam, moja prva asocijacija na ovo pitanje bile su čuvene borosane, startas patike i Jugoplastika sandale – nosila ih je cela SFRJ, a sada ih pravi Gucci i prodaje za neverovatnih 470 dolara.