Na Berlinskom filmskom festivalu

by | april 16, 2012

Svetlost koja tinja

Postoji velika dilema između tretmana filma kao tržišne robe dostupne odabranima (bogatima) i filma kao umetničkog dela dostupnog masama. Berlinski filmski festival programskom koncepcijom upozorava da se dilema može rešiti smanjivanjem pojedinačnih troškova jedne kompanije ili jedne nacije, ali i masovnošću ostvarenja umetničkih zamisli i ideja. U svom sledećem pismu iz glavnog grada Nemačke više ću se posvetiti ovoj dilemi, a sada samo ukratko da pojasnim da se radi o modernom stvaralaštvu koje podrazumeva zajedništvo, pre svega sposobnih, a potom i bogatih sa siromašnima. Dakle, snimiti film i predstaviti ga publici i dalje jeste veoma skup projekat, ali je kinematografska industrija pronašla rešenje upravo u magičnoj reči – saradnja ili koprodukcija i u tome budućnost filma.

O divljim životinjama

Filmom „Bestiaire“ Denisa Cotea u selekciji Forum (umetnički, niskobudžetni filmovi) otvoreno je jedno bolno pitanje ljudske sklonosti da iskorištava divlje životinje u svrhu zabave, u neprirodnom i mučnom staništu, pred pogledima radoznalaca u prolazu. Film bez dijaloga analizira egzekuciju raznih vrsta od safari parka do taksidermičnih radionica u kojima skončavaju preparirane i pretvorene u mrtvu prirodu.

Članak se nastavlja posle reklama

Iz prošlosti

U specijalnom programu Festivala prikazan je i „Oktober“ Sergeja M. Eisensteina iz 1928. godine, toliko buran i jasan, da ostaje aktuelan, ali i pojačan muzikom simfonijskog orkestra, pod dirigentskom palicom Franka Strobela, koji se nalazi ispred platna Friedrichstadt-Palasta, te tako vraća publiku u slavno doba nemog filma, kada je autor pred sobom imao i izazove profesije i vremena koje je trebalo protumačiti.

Članak se nastavlja posle reklama

Tinjajuće impresije

U surovim uslovima marketinga i velikih investicija umetnost, prava i iskrena, može samo da tinja, kao što to čini velikim delom istorije svetske kinematografije. Zato postoje festivali, pre svega veliki svetski festivali, kao mesta gde će biti prilike da se tinjajuća impresija razgori i za kratko osvetli ili ugreje plemenito u humanom biću kom je namenjena. Na ovogodišnjem berlinskom Festivalu tinjali su i upečatljivi utisci i priče o deci i detinjstvu.

Članak se nastavlja posle reklama

Tekst: Petar Protić

Tagovi: