Kako nastaje KOZMETIKA: Od ideje do proizvoda na polici
Da li ste se nekad zapitali kako nastaju kozmetički preparati i šta se sve nalazi u tim bočicama? Rada Pjanović, tehnolog i član tima za razvoj novih proizvoda kompanije Dahlia, otkrila nam je etape nastanka njihovog novog mleka za telo.
Kada marketing i prodaja – pažljivom analizom – definišu profil budućeg korisnika, prvi korak u kreiranju novog proizvoda je potraga za pravim komponentama koje će obezbediti njegove željene karakteristike. U kreiranju Dahlia mleka za telo, osnovni cilj bio je kvalitetan proizvod za suvu kožu, sa prirodnim uljem badema i vitaminom E, koji će nahraniti i dubinski hidrirati kožu, štiteći je od negativnih uticaja iz spoljašnje sredine (slobodnih radikala, smoga…).
Prirodna formulacija
Kvalitetne sirovine i mirisna kompozicija prvi su preduslov za stvaranje kvalitetnog mleka za telo. Izbor ulja (emolienata), kojima se u značajnoj meri postiže željeni efekat (upijanje, razmazivost…), veoma je važan. Prirodna biljna ulja i čvrsta ulja (puteri) garantuju dodatni kvalitet, jer su to kompleksne smeše, sa višestrukim aktivnim dejstvom.
Vitamini obezbeđuju antioksidativnu aktivnost, koja je u savremenim uslovima života veoma značajna. Uvrežena su mišljenja koja osporavaju efikasnost vitamina primenjenih topično (preko kože), ali ozbiljne naučne studije potvrđuju da vitamini iz kozmetičkih ili farmaceutskh preparata prodiru u najdublje slojeve kože i sprečavaju procese koji uzrokuju gubitak vlage, elastičnosti i podstiču starenje.
Tim koji dobija
Od ideje do proizvodnje novog proizvoda, u njegovom kreiranju učestvuje desetak ljudi, različitih obrazovnih profila. Naravno, to ne uključuje ljude koji testiraju finalni proizvod. U početku, to činimo samo mi, iz najužeg tima, koji smo upoznati sa željenim ciljem. Kada se stigne do nekoliko konačnih formulacija, obrazuju se fokus grupe koje testiraju proizvod i, popunjavanjem anketnog lista, iznose svoje mišljenje. One se formiraju kao reprezentativni uzorak populacije kojoj je proizvod namenjen, pri čemu se paralelno sa našom formulacijom testira i sličan komercijalni proizvod, kako bi se dobila što objektivnija slika. Pri nastajanju novog mleka za telo, osnovne sugestije bile su vezane za teksturu proizvoda i osećaj koji ono izaziva na koži tokom i nakon upotrebe.
Cilj je bio postići dobru razmazivost i brzo upijanje, istovremeno pružajući celodnevnu negu za izrazito suvu kožu. Neki od zahteva ponekad izgledaju kontradiktorno, kao što je brzo upijanje i osećaj da proizvod neguje i deluje tokom celog dana, ali – dobrom kombinacijom odgovarajućih sirovina – i to je ostvarljivo.
Mirisne komponente
Mirisi, kao i moda, imaju svoje trendove. Marketinški stručnjaci ih prate i pažljivo analiziraju populaciju kojoj je proizvod namenjen. Nakon toga se odlučuje o „pravcu“ mirisa, što izbor sužava na „samo“ nekoliko hiljada mogućnosti. Kada se izbor svede na pet do deset odabranih isušivanjeuzoraka, oni se „ugrađuju“ u proizvod i testiraju. Miris mora biti vrhunskog kvaliteta da se, vremenom, ne bi menjao, ali i da bi se sprečile neželjene interakcije sa samim proizvodom.
Detaljno testiranje
Od početne ideje do finalnog proizvoda prođe najmanje dvanaest meseci. Samo testiranje stabilnosti proizvoda traje bar deset nedelja. Poželjno je da proizvod bude testiran onoliko dugo, koliko je deklarisan njegov rok trajanja, a to ponekad znači i trideset meseci kasnije, u odnosu na trenutak definisanja konačne formulacije. Kada je reč o osetljivim proizvodima, proces od ideje do police u prodavnici može trajati i nekoliko godina.
Ambalaža kao tačka na i
Osmišljavanje ambalaže je poslednji, ali ne tako jednostavan korak, jer se potencijalni korisnik prvo susreće sa njom i tako stvara prvi utisak. Ona mora da prati kvalitet samog proizvoda, pa se dizajnu posvećuje velika pažnja. Vodi se računa i o odabiru materijala za ambalažu, jer on čuva kvalitet samog proizvoda. U ovoj, završnoj fazi, mogu da se jave problemi, jer je ponuda kvalitetne ambalaže na našem tržištu slaba, pa smo prinuđeni da je uvozimo.