Klasične tehnike svih manipulatora: Kako prepoznati laži u prepisci
Ako na vreme saznate koje su to klasične tehnike svih manipulatora, poštedećete sebe ozbiljnih problema, i sačuvati vreme i živce.
Često slušamo o manipulaciji, ali uglavnom govorimo o tehnikama koje manipulatori koriste u razgovorima jedan na jedan. Međutim, ponekad pokušavaju da nas kontrolišu čak i kroz prepisku, a da toga nismo ni svesni. Ako primetite bar jednu od dole navedenih tačaka kada komunicirate sa nekim , budite jako oprezni.
Ovo su klasične tehnike svih manipulatora
1. Ne odgovara na poruke
Prva crvena zastavica koja bi trebalo da vas upozori je ignorisanje. Kada vas osoba stalno ignoriše bez valjanog razloga, to govori samo jedno: uopšte nije zainteresovana za razjašnjavanje problema, ili za nastavak komunikacije.
Ne treba pokušavati da zadobijete poštovanje od takve osobe, pogotovo ako govorimo o nekom koga ste tek upoznali. On ili zaista ne želi ništa sa vama, ili koristi tehniku toplo-hladno, pokušavajući da izgleda misteriozno kako bi privukao vašu pažnju. Ako se manipulacije pojavljuju već u fazi upoznavanja, zapitajte se: da li vam je potrebna takva osoba?
2. „Videćemo“
Reč „videćemo“ ne izaziva ništa osim frustracije. Ovo je svojevrsni spas za one koji ne mogu da preuzmu odgovornost i pokušaju da što pre promene temu razgovora. Sigurni smo da se svako bar jednom susreo sa sličnom situacijom: želite da zakažete sastanak, a sagovornik vam odgovara ili „videćemo” ili „razmisliću”. Ova dva odgovora – prevedeno sa toksičnog – znače da se sastanak (ili neki posao) najverovatnije neće održati.
3. Uporna želja za pozivom
Ljudi obično pozovu ili pošalju glasovnu poruku kada treba hitno i jasno da prenesu informaciju. Ali ovo je pre izuzetak nego pravilo. Danas su svi već odavno navikli na slanje poruka, a mnogi čak ni namerno ne dižu slušalicu kako bi se oslobodili bola „pravog“ razgovora.
Manipulatori ne vole da kucaju poruke – posebno kada je u pitanju lična komunikacija. Neki ljudi znaju da manipulišu lepim rečima, a i lakše je podesiti raspoloženje i ubediti osobu u ono što vam je potrebno preko poziva. Osim toga, razgovor garantuje odsustvo obaveza. Niko ne pravi snimke ekrana i ne prosleđuje poruke, što je vrlo zgodno.
4. Klasične tehnike svih manipulatora: Brisanje i uređivanje poruka
Ove dve karakteristike su korisne na svoj način. Brisanje nebitnih poruka je normalno ako je problem već rešen. Uređivanje poruka je takođe zgodno, na primer, ako ste napravili pravopisnu grešku ili niste imali vremena da dodate važan detalj. Međutim, postoje ljudi koji to zloupotrebljavaju u svoju korist.
Neko briše poruke, čak i ako ne odgovorite odmah, smatrajući da ste dužni da sve ostavite po strani i odmah odgovorite na poruku. Neki čak u potpunosti menjaju kontekst poruke kada u tome vide sopstvenu korist. Ako to stalno primećujete, imajte na umu da se na takvu osobu teško možete osloniti. Ona ne zna da preuzme odgovornost za svoje postupke i odluke.
5. Jednosložni odgovori
Jednosložni odgovori takođe ukazuju na to da druga osoba nije zainteresovana za razgovor. Najčešće se to dešava kada osoba ne želi da preuzme odgovornost za bilo koju odluku. Na primer, ako pišete dugačke poruke u kojima pojašnjavate određene detalje, a sagovornik vam odgovori sa „da“, „ne“, „ne znam“, „o tome ćemo kasnije“. Međutim, ako osećate da je vaša prepiska potpuna jednostrana igra, verujte svojoj intuiciji – ovo je manipulator koji misli samo o sebi.
6. Slanje ogromnog broja poruka
Ova tehnika, za razliku od prethodne, ima za cilj da izvrši ozbiljan moralni pritisak. Osoba šalje pet, deset ili više poruka odjednom, pokušavajući da privuče vašu pažnju i potpuno vas ubaci u stanje panike. Ubeđivanje, obećanja – nije važno o čemu se tačno radi: kada vas osoba (ne bliska) zasipa porukama, zahteva da hitno odustanete od onoga što radite i da se pozabavite njenim problemom. Ovo je crvena zastavica koju ne treba ignorisati.