O SEKSU u školi se uči kasno i dosadno
Seksualnost u stabilnoj vezi, Metode zaštite, Prekid trudnoće, lekcije su u nemačkim udžbenicima iz biologije u devetom razredu osnovne škole.
I dok se đaci u Nemačkoj već u petom razredu susreću sa pojmovima puberteta, menstruacije i trudnoće, učenici u Srbiji pomenutu nastavnu jedinicu prvi put obrađuju na časovima biologije u sedmom razredu.
– Uporedna analiza nastavnih sadržaja biologije u Srbiji i Nemačkoj pokazuje razlike ne samo u obimu, detaljnosti i rasporedu programa već i u načinu na koji je učenicima predstavljeno gradivo iz tog predmeta – kaže za „Danas“ Mirjana Hrvaćanin, profesorka biologije i hemije, koja se u svom diplomskom radu bavila ovom temom.
Analizirajući udžbenike biologije Zavoda za udžbenike i knjige koje se koriste u nastavi u nemačkoj pokrajini Nordrajn Vestfalen, Hrvaćanin je potvrdila nalaze međunarodnog PISA istraživanja – da su znanja koja stiču naši đaci uglavnom teorijska i da, prema načinu na koji se učenicima prezentuje gradivo, ono što nauče u školi, uglavnom ne umeju da primene u svakodnevnom životu.
Izučavanje nauke, za koju Hrvaćanin kaže da je svuda oko nas i da pruža neverovatnu kreativnost u radu sa decom, učenici u obe zemlje počinju u petom razredu uopštenom pričom čime se bavi biologija, koje se metode koriste i ćelijom, kao osnovnom jedinicom građe i funkcije svih živih bića.
Đaci u Srbiji potom uče o građi i procesima biljaka, raznovrsnosti biljnog sveta, algama, gljivama, lišajevima i biodiverzitetu, dok se u nemačkim školama bave temama kao što su lična higijena, zašto je važno pravilno sedeti i baviti se sportom, zdrava ishrana, šta donosi pubertet…
O tome koliko se insistira na praktičnoj primeni znanja najbolje svedoče ilustracije u udžbenicima, na kojima je prikazano, na primer, kako deca da prepoznaju da li je pas, na primer, zaražen besnilom ili da li, prema položaju repa i vilice, hoće da ih ujede. Slično je i sa botanikom.
U nemačkom udžbeniku za deveti razred se, recimo, nalazi slika kondoma, opisano je kako se pravilno koristi, šta znači zrela i stabilna veza, navodi se da bi iz nje trebalo da proistekne seksualni odnos…
U našim knjigama se ne govori o muško-ženskim odnosima, ali dominiraju opšti pojmovi, definicije menstrualnog ciklusa, trudnoće…
Ona dodaje da su i rezultati poslednjeg PISA istraživanje, rađenog 2006. godine, pokazali da našim učenicima nedostaje primenjeno znanje.
Prema rezultatima te studije iz oblasti prirodnih nauka, od ukupno 57 zemalja, Nemačka je na 15. mestu, a Srbija na 41. mestu.
Najveći broj naših učenika se nalazi na prvom i drugom nivou postignuća, što praktično znači da su osposobljeni da rešavaju zadatke u kojima se traže reproduktivna znanja.
Oblast ekologije, koja je sve značajnija u svetu, naši đaci upoznaju učeći uglavnom definicije. Mirjana Hrvaćanin kaže da je čak polovinu pojmova i definicija, neophodnih za polaganje ispita iz ekologija na fakultetu, spremala upravo iz udžbenika za sedmi razred osnovne škole!
Izvor: Danas.