Žene su meta duvanske industrije?
Svetska zdravstvena organizacija (SZO) je apelovala za veći angažman protiv reklamiranja duvanskih proizvoda, čija su ciljna grupa žene i devojke, naročito u zemljama u razvoju.
Osobe ženskog pola predstavljaju najveći potencijal rasta na tržištu duvanskih proizvoda i izložene su agresivnoj kampanji duvanske industrije, koja ima veze s modnim trendovima, sportskim događajima i svetom zabave, upozorava SZO, a prenosi Rojters.
U Japanu, gde procenat muških pušača poslednjih godina naglo opada, roze pakovanja cigareta se agresivno promovišu s ciljem da navedu žene da puše.
U Egiptu je, očigledno s istim ciljem, jedan proizvođač cigareta lansirao na tržište paklice koje nalikuju bočicama za parfem. Sporazum iz 2003, pod okriljen SZO, ratifikovan od strane 160 zemalja, kojim se preporučuje kompletna zabrana reklamiranja, promocije i marketinga duvanskih proizvoda, dosad je ispoštovalo samo 26 država.
Samo u SAD je 2005. godine za reklamiranje i promociju duvana utrošeno preko 13 milijardi dolara, ističe SZO. Uoči Svetskog dana bez duvana, SZO je objavila i rezultate istraživanja o pušenju među mladima, u kojem stoji da polovina od 151 zemlje prijavljuje da među njihovim tinejdžerima puši pođednak procenat dečaka i devojčica.
U Čileu, Kolumbiji, Meksiku, kao i u istočnoevropskim zemljama, čak je više tinejdžerki koje puše nego tinejdžera. Od milijarde svetskih pušača, muškarci danas čine 80 odsto. Od odraslih muških stanovnika sveta puši 40 odsto, dok među odraslim ženama ima devet odsto pušača.
U zemljama koje ubrzano privredno napreduju, a uz to su mnogoljudne, kao što su Kina i Indija, puši oko 60 odsto muškaraca, prema samo tri do pet odsto žena, što duvanskoj industriji pruža mogućnosti velike ekspanzije, upozorava SZO.
U svetu od srčanog udara, šloga i kancera, koji se dovode u vezu s pušenjem, svake godine umire pet miliona ljudi, od čega 1,5 miliona žena. Još oko 430.000 odraslih osoba godišnje umre zbog izloženosti tzv. „pasivnom pušenju“, među kojima su dve od tri žrtve žene.
Izvor: B92