Lifestyle

Kada produktivnost uništava zabavu – da li su hobiji mrtvi?

by Dragana Miletić

27.10.2025.
Da li je kultura hobija u padu?
Da li je zaboravljena kultura hobija?

Živimo u eri kada se produktivnost meri na svakom koraku. U firmama imamo KPI-jeve, na telefonu imamo aplikacije za praćenje različitih navika, pa čak i detaljno praćenje svakog stadijuma menstrualnog ciklusa. Posledica (ili uzrok) svega ovoga je da postajemo opsednuti produktivnošću. Svaki trening tako postaje više od fizičke aktivnosti – on je samo još jedan statistički dokaz koji nam govori koliko smo blizu, odnosno daleko, našem cilju. Čitanje knjige više nije samo uživanje u literaturi, već trka da se kompletira godišnja reading lista. U svetu koji meri svaki naš korak, sve teže je pronaći trenutke koji nemaju funkciju. Da li u tako nameštenoj atmosferi može da postoji aktivnost radni nje same i cveta kultura hobija? Ili je tačno ono što se priča – da li su hobiji mrtvi?

Da li je kultura hobija u padu?
@christinanadin

Kultura hobija: Zašto više ne možemo samo da uživamo u side aktivnostima?

Ok, ovo nije sasvim tačno – hobiji nisu stvarno mrtvi. Međutim, doba društvenih mreža dovelo je do povećanog pritiska da ih na neki način monetizujemo ili makar prikažemo. Nekada nas to dovodi do toga da se investiramo u određenu aktivnost, bez stvarnog kontakta sa njom. Tako, ako ste krenuli na padel, pre nego što ste imali dovoljan broj treninga iza vas, uhvatićete sebe kako već birate reket i autfit. Ako ste pak želeli da naučite da šijete, verovatno ste pre prvog ušivenog boda kupili mašinu koja sada skuplja prašinu. Naši hobiji često postaju performansi, a ne procesi. S druge strane, društvene mreže nas stimulišu da dokumentujemo, umesto da doživljavamo. Kada isfotkamo svaki trenutak, da li preostaje vremena da zaista istražimo novu aktivnost?

Kultura hobija
@tatsgab

Nekada je bilo jednostavnije. Nešto nas zainteresuje, malo ga istražimo, onda počnemo da pričamo svima o tome dok istovremeno investiramo sate u sticanju novih veština. Nismo morali da se takmičimo sa dugima niti da objašnjavamo svoj napredak. Danas, usled manje raspoloživog vremena (i fragmentisane pažnje), čini se da smo izgubili mogućnost da se zaista izgubimo u nečemu.

Kako da kultura hobija ponovo zasija?

Ipak, nije sve tako apokaliptično. Istina je da društvene mreže mogu biti i katalizator hobija. Svaki dan otkrivamo nove stvari, pa čak i kako da zamenimo kopito kravi (hvala TikToku) kao da smo profesionalci. Kako da vratite hobije nazad? Prosto se prepustite njima. Osim toga, ne pokušavajte odmah da zarađujete od njih, jer onda hobi postaje nešto drugo – dodatni posao. I za kraj, setite se koliko benefita ima učenje nove veštine ili koliko meditativne mogu da budu dodatne aktivnosti kada ih radite isljučivo za svoju dušu. Jer u eri u kojoj sve mora da ima svrhu, istinsko uživanje bez cilja postaje najređi luksuz.

Foto: Instagram @tatsgab, @christinanadin