Kampanja za „women only“ vagone u Londonu podelila javnost: Sigurnost ili simboličan potez?


Skoro pet decenija nakon što su women only vagoni ukinuti u Londonu, ideja o njihovom povratku ponovo je izazvala burnu raspravu. Naime, dvadesetjednogodišnja studentkinja UCL-a, Camille Brown, pokrenula je peticiju kojom poziva gradonačelnika Sadiqa Khana i Transport for London (TfL) da uvedu vagone namenjene isključivo ženama, kako bi se smanjio broj slučajeva uznemiravanja na javnom prevozu.

Kampanja za ženske vagone u Londonu
Njena inicijativa brzo je postala viralna: više od 12.000 ljudi već je potpisalo peticiju, pozivajući gradske vlasti da učine više za bezbednost žena. Camille se poziva na alarmantne podatke: prema istraživanju Girlguiding UK, više od polovine devojaka i mladih žena u uzrastu od 11 do 21 godinu oseća se nesigurno kada putuje sama. Tokom 2023. i 2024. godine zabeleženo je čak 2.671 seksualnih napada na TfL mreži, što je porast od preko 10% u odnosu na prethodnu godinu. Ipak, ne dele svi njenu viziju. Kritičari, uključujući novinare i aktiviste, upozoravaju da bi segregacija mogla samo da produbi problem. Ženski vagoni neće rešiti uzrok nasilja. Potrebno je menjati ponašanje, ne vagone, poručili su pojedini korisnici na društvenim mrežama. Transport for London takođe je odbio inicijativu, ističući da je prioritet saradnja s policijom i korišćenje inteligentnih metoda nadzora kako bi se identifikovali prestupnici i obezbedila sigurnost za sve putnike.

Inače, sama ideja o ženskim vagonima, nije nova. Naime, slični vagoni postojali su u Velikoj Britaniji još od 19. veka, ali su ukinuti tokom 70-ih godina prošlog veka. U međuvremenu, debate o ženskoj sigurnosti u javnom prostoru nastavljaju da odjekuju, ne samo u Londonu, već i širom sveta. Japan, na primer, već decenijama uspešno koristi vagone namenjene isključivo ženama, obeležene ružičastim i ljubičastim oznakama, što pokazuje da rešenja mogu postojati ali ne moraju biti ista za svaku kulturu.
Foto: Shutterstock, Instagram / @lameesmourad


