Slavko Sobin o novom filmu i jednoj od njegovih najzahtevnijih i najintimnijih uloga do sada


U svetu glume retko se sreće spoj autentičnosti, strasti i neustrašivosti kao što to poseduje Slavko Sobin. Sećamo ga se još iz ranih dana na pozorišnim daskama Splita, gde je sa željom za velikim ulogama i ozbiljnom karijerom započinjao svoj put. Danas, sa bogatom paletom zapaženih uloga iza sebe, Slavko Sobin osvaja i svetske scene, a ove godine na Sarajevo Film Festivalu gledamo ga u jednoj od njegovih najzahtevnijih i najintimnijih uloga do sada – prvoj glavnoj ulozi na engleskom jeziku u filmu Preživela zemlja (engl. Surviving Earth) rediteljke srpskih korena Thee Gajić.
U razgovoru koji smo vodili u letu između intervjua i fitinga za večerašnju premijeru i crveni tepih, otkriva nam kako se menjao kroz godine, kako doživljava uspehe i neuspehe, te šta ga pokreće u odabiru projekata. Sa puno iskrenosti i hrabrosti, Slavko Sobin priča o svojoj umetničkoj i životnoj evoluciji – od splitskih pozorišnih premijera do filmskih setova širom sveta.
Sećam se jedne tvoje premijere u pozorištu u Splitu, mislim da je bila početkom 2008. Tada si priželjkivao velike uloge i ozbiljnu karijeru. Pored brojnih zapaženih uloga, na Sarajevo Film Festivalu ove godine te gledamo u jednoj takvoj. Osim popularnosti i uloga koje si ostvario, zanima nas šta se još promenilo u tebi od tada do sada?
Uf, od 2008? Sve. Od fizičkog izgleda (imao sam sigurno oko 15 kilograma manje i nula bora) do duha, zrelosti, mira, sreće, ljubavi. Negde oko 2010. polako sam prelazio iz klinca u ovo nešto što sam danas i što mi se sviđa. Sećam se, tad bi me u intervjuu pitali koju vrstu muzike volim pa bih slagao jazz, jer sam mislio da je to kul. Mislio sam da moram biti neko drugi, nešto drugo. Da se moram pojavljivati na određenim mestima, piti piće s određenim ljudima. Ono što je zanimljivo jeste da sam u međuvremenu napravio jedan puni krug – kod kuće sam postigao šta sam hteo i sad to isto pokušavam u inostranstvu, pa sam zapravo opet na nekom početku. Onaj Slavko bi se potpuno izgubio u setovima i životu na međunarodnim produkcijama, a ja to sad sa 40 nekako mirno, hrabro i profesionalno hendlujem.
Kod tebe kao da neuspeh nikada nije bio opcija. Da li danas veruješ da su te upravo jasna vizija i usmerenost doveli do velikih i zapaženih uloga?
Jedna od čudnijih strana ovog posla je što svi vide samo uspehe, ali neuspeh doživljavam gotovo na nedeljnoj bazi. Toliko je audicija koje nisam dobio, scena koje završe izrezane u montaži, projekata koji ne dopru do publike, kritika koje te rastuže… tako da prihvatam neuspehe, i te kako su opcija, ali ih se ne bojim i ne analiziram previše. Znaju me pogoditi i poljuljati na dan, dva, ali se isčupam i idem dalje. Ali vizija je i dalje jasna. Znam tačno koja je moja svrha i znam kako je živeti tako da šta treba doći, doći će. I dolazi zapravo.
Na Sarajevo Film Festivalu te gledamo u britanskom filmu Preživela zemlja (engl. Surviving Earth) rediteljke Thee Gajić – ostvarenju u kojem tumačiš možda svoju najintimniju i glumački najzahtjevniju ulogu do sada. Šta je ta uloga tražila od tebe što nijedna prethodna nije? I koliko te, kao umetnika, promenila iznutra?
Pre svega, ovo mi je prva glavna uloga na engleskom govornom području, tako da je u startu postavljena jedna važnost u mojoj glavi. Srećom, tokom priprema i samog dolaska na set prestao sam razmišljati o tome šta taj projekat može potencijalno značiti za mene i usredsredio se isključivo na ulogu. A uloga je teška, pre svega, igram rediteljkinog oca, a tu je mnogo teških stvari, da sad ne ulazim previše u radnju filma pre nego što ljudi pogledaju. Reč je o liku Vlad, bivšem zavisniku, sada muzičaru koji se i dalje bori sa demonima. Pokušava biti dobar otac svojoj ćerki, ali jednostavno ima osećaj da je život protiv njega. U želji da ga obožavaju neki tamo stranci iz publike, ne vidi ljubav svojih najbližih. Za pripreme sam odlazio na Narcotics Anonymous sastanke i teški su ti životi, teška je rehabilitacija u društvo, teška je borba sa osudom društva, nošenje sa načinom na koji te gledaju. Thea je upravo zbog toga snimila ovaj film, ispričala svoju priču, da malo humanizuje kako vidimo zavisnost i ljude koji se s njom bore.
Nakon svetske premijere filma, strani mediji su te opisali kao senzacionalnog u ovoj ulozi i ističu tvoju sposobnost da prikažeš težinu zavisnosti. Kako si pristupio tom liku da ga učiniš tako slojevitim i šta ti je bilo najizazovnije?
Kroz razgovore s Theom shvatio sam kakvog Vladu ona želi. Imao sam uvid u njegove privatne dnevnike, otvoren pristup porodici i prijateljima, tako da sam sakupio informacija koliko god sam mogao. Kako sam ga privatno jako zavoleo kroz scenario, tako oštećenog, pronašao sam i puno sličnosti s njim. Meni je bilo bitno da prikažem njegovu istinu, ni slučajno ništa da ulepšam, ali da pokažem da je to čovek sa ogromnim srcem i nesigurnostima koje svi imamo i koje ga jednostavno koče. Znam kakav je osećaj kada želiš da te publika voli, obožava. Znam kakav je osećaj kada biraš biti usamljen i ne vidiš koliko ljudi pati jer ne zna kako da te oraspoloži. Znam kakav je osećaj kada misliš da moraš dati više od drugih zbog ovoga ili onoga. Svi imamo takve dane, trenutke. Vlad misli da je svet takav. I bori se sa njim.
Film je zasnovan na istinitoj priči o Theinom ocu – srpskom imigrantu u Britaniji, kako je uopšte došlo do vaše saradnje?
Prošla je veliki broj glumaca iz regiona dok joj moja agentkinja Anila Gajević nije predložila da pogleda i mene, uprkos tome što sam nešto mlađi od onoga što je tražila. Znam da je rekla da je bilo fenomenalnih glumaca, ali je prevagnula neka moja privatna toplina koju je osetila. To su njene reči, ne moje da se razumemo.
Nakon filma Samo kad se smejem i Smrt devojčice sa žigicama koji su takođe prikazani na Sarajevio Film Festivalu u pre dve godine, ponovo te vidimo u ulozi oca čije ponašanje ostavlja emocionalne traume na ćerke. Tada si rekao da možda nisi svestan patrijarhata jer je tvoja porodica drugačija. Danas, sa vremenskim odmakom i novim iskustvima, da li drugačije razumeš ulogu muškarca u porodici, posebno u kontekstu patrijarhata o kojem si ranije govorio?
Razumeo sam ja i ulogu muškarca i patrijarhat i tada, ali ga nisam iskusio u svojoj porodici. Nisu sve porodice iste i nisu svi muškarci isti. Da imam sinove, znam kako bih ih odgajao. Društvo se ne kreće u smeru za koji mislim da je dobar iako, pojedinačno, smo odgovorni da odgajamo nove generacije najbolje što znamo. Ali sve je stvarno već došlo do krajnosti gde blic odgovor na pitanje ne može biti dovoljan. Skidam kapu studentima na ulicama, oni su ti koji će menjati svet.
Te iste godine si se na Sarajevo Film Festivalu pojavio u roze odelu koje je nosilo svojevrsnu poruku. Ove godine prvi put ćeš sarađivati sa Markom Feherom, pa nas zanima kakav autfit spremaš za ovogodišnju premijeru i da li nosi neku poruku?
Kako nismo imali vremena za probe, imali smo noćas malu paniku s dužinom rukava i širinom pantalona i biće napeto do poslednjeg trenutka, ali odelo je fenomenalno. Marko je fenomenalan dizajner. Ne nosi poruku, mada je moja poruka uvek da se treba igrati u životu. To radim i s mojom Lanom čiji brend Lokomotiva zapravo uvek nosim, ali izuzetna mi je čast što ću danas izaći u Feheru.
U tvojoj karijeri vidimo širok raspon – od televizijskih serija do društveno angažovanih filmova. Kako biraš projekte danas? Da li ti je važnija uloga, priča ili tim s kojim radiš?
Prvenstveno mi je važna priča, mora biti priča koju želim i moram ispričati. Ne znam nužno šta to znači unapred, ali znam šta znači kada pročitaš scenario i ništa te ne dira ili kada pročitaš i odmah počneš goreti za ulogu. Surviving Earth je jedna od tih za koje sam goreo. Nakon toga najvažnija je ekipa, ljudi. Ljudi su uvek bitni. Odbio bih mega talentovane reditelje ako mi ne odgovara njihova energija. Preintiman je ovo posao i ako se s nekim ne osećaš dovoljno ugodno da se u potpunosti slomiš i gradiš i radiš iz dubine, nema šanse da uspe.
Da li postoji uloga koju bi voleo da igraš, a još ti nije ponuđena? Ili možda reditelj sa kojim bi želeo da radiš?
Mnogo je i uloga i reditelja. Pre sam se bavio manifestovanjem i vizualizovanjem uloga za karijeru, ali danas imam osećaj da bi se time samo limitirao i previše odredio šta si želim prizvati. Uloga je nepresušna. One prave će me naći kad-tad.
I za kraj, na IMDb-u ti stoji još jedna strana produkcija – The Optimist. Kaži nam nešto više o tome.
Iznadilo me pitanje jer nikad nisam čuo za taj film, ali vidim da je to očito novi naslov za The Avenue of the Giants. Eto, to je jedna od onih priča o privremenom neuspehu. Film koji sam davno snimio, čak mislim i napravio lepu ulogu, a koji još nije ugledao svetlo dana uprkos par uspešnih prikazivanja na festivalima. Da li je zapelo kod distribucije ili čega već, ne znam, možda se nešto i pokrene s obzirom na promenu naslova. Izuzetno me veseli što ove jeseni kreće i Blaž među ženama, porodična humoristična serija scenariste i reditelja Gorana Kulenovića s kojim sam već ostvario neverovatnu saradnju na Crno-Bijelom svijetu. Serija kreće na HRT-u 29. septembra i mislim da će svi fanovi CBS-a uživati i u njoj.
Foto: Privatna arhiva, Sarajevo Film Festival