Duda Alapača: Nije ona, nisam ja i nisi ti…

by | mart 2, 2022

Četrnaesti februar je dan zaljubljenih. Osmi mart, dan žena. Osamnaesti maj – dan femicida. Za neupućene – femicid nije vrsta herbicida iako se u oba slučaja radi o pokušaju istrebljenja, Biljnih vaši. I žena.

Elem, ako je verovati istraživanjima, svaka treća žena u Srbiji je nekada, negde doživela nekakav oblik nasilja. Samo u prvoj polovini prošle godine, u Srbiji je ubijeno deset žena, najmlađa žrtva imala je 30, najstarija 83 godine, Svaka treća žena usmrćena je nožem. Izbodena ili zaklana, kako vam drago.
A borile smo se, nije da nismo.

Eto, recimo, borile smo se da radimo, jelda…? I ta borba nije od juče.

Nekada davno, pre ravno sto godina, u ondašnjoj Kraljevini SHS, žene su činile su 41% radno aktivnog stanovištva. I pored toga, svega 19% njih je zaista bilo zaposleno. Nisu imale pravo glasa, a važeći zakoni izjednačavali su ih s decom, maloumnicima i raspikućama. Ha..!

Nekvalifikovane, nepismene ili polupismene, slabo plaćene, opterećene domaćinstvom, i pod stalnom pretnjom otpuštanja s posla, naše prabake nisu imale mnogo izbora osim da, u sklopu prvih socijalističkih pokreta, zatraže svoja prava – jednakost bez obzira na pol i pravo glasa.

Pročitajte i… Duda Alapača- Samo da…

Ni urbane sredine (ili one koje volimo tako da nazivamo) nisu bile pošteđene. Oktobra 1920., Beograd je potresla priča o samoubistvu mlade profesorke matematike, Ružice Stojanović. Ružica je, naime, zatrudnela sa docentom katedre za matematiku, Mladenom Berićem, ali se on uoči samog venčanja – predomislio i ona, šta će, kud će – presudi i sebi i detetu. Tragedija je izazvala burne reakcije, jedni su bili za, drugi protiv ’’ljubavi pre braka’’, mlada profesorka je i posthumno doživela osudu društva, dvojni moral je još jednom izvojevao pobedu nad ljudskošću, i ženu, kakva god da je, nanovo proglasio krivom.

Članak se nastavlja posle reklama

Brak kao institucija podržavao je patrijarhalan položaj žene. Za muškarce je bila rezervisana sfera javnog života, dok se ženama prepuštala briga o domaćinstvu.

Neravnopravnost žene nije bilo teško uočiti: muškarcu je bio dozvoljen slobodan život pre braka a ženi ne. Brakovi su se sklapali iz interesa, umesto iz ljubavi. Kao jedan od načina prevazilaženja krize u braku, ženu je bilo potrebno ’’ osloboditi roditeljskog tutorstva, vaspitati je za rad u kući, podsticati njenu privrženost porodici, ali joj istovremeno pomoći u odabiru profesije i popraviti njen položaj u građanskom pravu, odnosno – staviti je u ravnopravan imovinskopravni položaj s mužem’’.

Ženski pokreti su zahtevali da se poziv žene i majke prizna kao produktivan, da se prizna ekonomska nezavisnost udatih žena, jednakost roditeljskog staranja nad decom, te da se i ženskoj deci omogući da nasleđuju imovinu od svojih roditelja. U periodu do Drugog svetskog rata, ne samo da nije došlo do ostvarenja prava, već su pojedina, do tada stečena, bivala oduzimana: zabrana primanja žena sa višim i visokim kvalifikacijama u službu na železnicama i poštama, oduzimanje dodatka na skupoću ženama čiji su muževi bili zaposleni u državnoj službi, uvođenje celibata za učiteljice, uskraćenje prava zdravstvene zaštite u slučaju bolesti i porodiljskog odsustva i dr.

Kada je, novembra 1939.godine zahtev za pravo glasa konačno stavljen pred Vladu, delegaciji Ženskog pokreta je rečeno da isti neće biti prihvaćen, jer su ’’žene jedna nepoznanica u političkom životu, a današnje vreme nije pogodno za eksperimente’’.

Članak se nastavlja posle reklama
Da li smo i osamdeset godina nakon toga – samo eksperiment..?

Da li nas patrijarhat i dalje gura u stranu? Da li se i same pomalo sklanjamo? Da li, od silne želje da se nekome dopadnemo, banalizujemo sopstvenu rodnu pripadnost…? Da li nam je, svrstavajući nas u kontekst objekta, samopoštovanje oduzeto ili smo ga se same odrekle? I od kada je silikon postao merna jedinica za ženstvenost?

U poslednjih sto godina nam je dato štošta – više ne peremo ni veš ni suđe na ruke, na platnom smo spisku mnogih kompanija, školujemo se i učimo, nasleđujemo i ostavljamo u nasleđe. Ipak, i danas postoje očevi koji imanja radije ostavljaju sinovima, i neke avlije u kojima se puca iz pušaka kada se rodi muško čeljade, i neke žene koje, ma šta radile, ma koliko se trudile – nikada neće biti dovoljno dobre ni ocu, ni mužu, ni sinu, ni bratu. Da zlo bude veće, verovatno ni rođenoj majci..

Članak se nastavlja posle reklama

I tako polukvalifikovane, polupismene, poluplaćene, opterećene domaćinstvom, i u stalnom strahu – jesmo li zaista dobile ili izgubile…? Svaka treća ženo, zašto i dalje ćutiš…? Jer ako nisam ja, i nisi ti i nije ona, a ko je onda, zaboga…?

Tekst: Daniela Bakić