Istraživanje: Fotografije s godišnjeg odmora podstiču dobro raspoloženje
Pred sezonu godišnjih odmora, Nikon i naučnici iz laboratorije Mindlab International koji se bave neurologijom, testirali su niz senzornih stimulusa kako bi utvrdili na koji način određeni faktori, u vezi s odmorom, utiču na uzbuđenje, osećaj sreće i radosti kod ljudi. U ovom istraživanju naučnici su došli do saznanja da su fotografije, mentalno i emocionalno, više angažovale ispitanike nego mirisi, ukusi i zvuci koji bi trebalo da asociraju na godišnji odmor. Posmatranje fotografija idiličnih predela i plaža je više zaokupilo ispitanike od, recimo, aktuelne vremenske prognoze za odabranu destinaciju, ili čitanje tekstova o tom mestu.
Za potrebe eksperimenta naučnici su odabrali 2000 učesnika iz cele Evrope. Svako od njih je, u periodu kada je počelo ispitivanje, već imao utvrđeno mesto i vreme predstojećeg odmora. Ispitanici su potom priključeni na uređaje koji prate i beleže električnu aktivnost kože (EDA) i brzinu otkucaja srca (HR), i na taj način merio se nivo fiziološkog uzbuđenja, odnosno intenziteta osećanja. Tokom eksperimenta postavljana su im pitanja o predstojećem odmoru, a svakome je prikazano nešto što bi trebalo da asocira na odmor koji je planirao (npr. fotografije hotela u kome će odsesti ili lokalnih jela koja će verovatno probati).
Dr Dimitrios Civrikos, savetnik u laboratoriji Mindlab International i fiziolog na Univerzitetu London Metropoliten, prokomentarisao je nalaze: „Ispostavlja se da je iščekivanje mogućih iskustava više emocionalno angažovalo naše ispitanike nego razmišljanje o činjenicama koje se odnose na njihov predstojeći odmor. Sanjarenje o predstojećim doživljajima na odmoru podizalo je puls i više aktiviralo um nego gledanje vremenske prognoze ili podataka o odabranoj destinaciji.“
Fotografije hrane izazivale su veći porast subjektivnog (tj. mentalnog) uzbuđenja, miris kreme za sunčanje podizao nivo fizičkog uzbuđenja, dok je čitanje turističkih vodiča relativno nisko rangirano. Dr Civrikos dodaje: „Zanimalo nas je da utvrdimo kako mnoge aktivnosti koje prethode odmoru, a povezane su sa organizacijom – na primer: čitanje turističkog vodiča, gledanje fotografija hotela ili informacija o prevozu – nisu faktori koji izazivaju pravo ‘praznično osećanje’, te ovo istraživanje ukazuje na to da ljudi više vole da vizuelizuju mogućnosti.“
Fotografije raznoraznih aktivnosti, u vezi s odmorom, bile su prve na spisku stimulusa i izazivale su najviši nivo mentalnog i fizičkog uzbuđenja. Zanimljivo je i to da je faktor koji je dovodio do najvećeg fiziološkog angažovanja različit od onoga koji je izazivao najveće subjektivno uzbuđenje (tj. šta su ljudi mislili da je najuzbudljivije). Fotografije verovatno više stimulišu mozak, ali telo najviše reaguje na miris, pa je miris kreme za sunčanje najviše ubrzavao puls ispitanika.
„Zabeležili smo razliku u svesnim i podsvesnim reakcijama ispitanika. Treba znati da, ako želite da podignete nivo uzbuđenja pre odmora, fotografije mogu da razbude mozak, dok mirisi i muzika angažuju i ostala čula“, kaže Dr Dimitrios Civrikos.
Društvene mreže, kao što je Fejsbuk, omogućuju vam da podelite fotografije dok ste na odmoru, kao i da osvežite sećanja kada se vratite kući, te se u periodima pre i posle odmora svakako intenzivnije gledaju ”letnji” foto-albumi.
Istraživanjem koje je sprovedeno na uzorku od 2000 odraslih Evropljana utvrđeno je da turisti na društvenim mrežama više vole fotografije nego tekstualne informacije. Kada smo na odmoru, veći broj nas će objaviti fotografiju (37%) na Fejsbuku, pre nego tekstualnu informaciju (25%), što govori da preferiramo da pokažemo, a ne da ispričamo prijateljima kako se zabavljamo i provodimo. Ovo delimično dolazi otuda što želimo da se hvalimo, a to priznaje svaki peti ispitanik, dok jedna četvrtina ispitanika veruje da izgledamo bolje nego obično, jer smo odmorni, opušteni i u najboljoj formi.
Skoro četvrtina ispitanika (28%) priznaje da najviše voli da gleda fotografije ljudi na odmoru, u poređenju sa skoro jednom petinom (13%) onih koji najviše vole snimke prijatelja iz noćnog života i nešto sličnim procentom (23%) onih koji više vole da pregledaju porodične fotografije. Na pitanje koji od svojih Fejsbuk albuma najviše volimo da gledamo, skoro polovina (48%) odabrala je slike s letnjeg odmora, što je znatno više od rođendanskih (24%) ili božićnih i novogodišnjih (8%) fotografija.
Kada je reč o nostalgiji za odmorom, 38% ispitanih Evropljana kaže da redovno gleda fotografije s prošlogodišnjeg letovanja onda kada se loše oseća, a oko jedne trećine (37%) namerava da izradi fotografije i napravi foto-album.
Nikolas Džilet, menadžer proizvoda za Nikon COOLPIX u kompaniji Nikon Europe, komentariše: „Fotografije uvek pojačavaju doživljaje, a nauka je sada pružila dokaze o posebnom značaju koji one imaju za godišnji odmor. Ne samo što možemo da gledamo fotografije da bismo se bolje pripremili za odmor, nego je veća verovatnoća da ćemo ih više deliti s drugima dok smo na odmoru i stalno ćemo im se vraćati kada nas bude hvatala nostalgija za odmorom. Imajući to na umu, veoma je važno da snimimo letnje fotografije koje ćemo poželeti da sačuvamo.”
Da biste od fotografija sa odmora dobili najviše, stručnjak za modnu fotografiju Grejs Vudvard daje sledeće savete:
1. Zapamtite da na vašoj fotografiji svako može da izgleda dobro uz malo vežbanja i znanja. Eksperimentišite, to je često najvažnije.
2. Isprobajte sve funkcije kompaktnih fotoaparata koje vam mogu pomoći da izgledate najbolje – na primer, pametni sistem za portrete na modelima COOLPIX S3300 ili S3400 neće napraviti fotografiju kada trepnete i primeniće funkciju za glatku kožu lica kada fotografišete portrete.
3. Uzmite u obzire svoje godine, fizički izgled, ličnost i kakav utisak želite da ostavite na fotografijama. Slobodno se pogledajte u ogledalu i utvrdite koja vam „poza“ najviše odgovara, tj. s koje se strane najbolje slikate, da li bolje izgledate kada se slikate odozgo, odozdo ili spreda, da li više volite da se smejete ili da ste ozbiljni i sl. Uzmite u obzir i koje vam boje najbolje stoje, a ako obratite malo pažnje na lični stil i doterivanje, to će svakako dati bolje rezultate.
4. Pošto ogledalo menja refleksiju i pošto se ono obično nalazi u prostoriji s jakim svetlom iznad glave (npr. u kupatilu), nećete steći baš pravi utisak o tome kako stvarno izgledate u svakodnevnim situacijama. Dakle, ako ozbiljno razmišljate o tome da dobro izgledate na fotografijama sa odmora, najbolji savet je da zamolite prijatelja ili partnera da napravi nekoliko vaših fotografija kvalitetnim i jednostavnim fotoaparatom kao što je Nikon COOLPIX u nekoliko poza, a da onda odredite šta najviše odgovara vama.
5. Na grupnim snimcima najbolje izgledaju grupe od po dvoje ili troje. Ako možete, zauzmite položaj na obodu snimka, okrenite svoju bolju stranu prema fotoaparatu, a ruke stavite u džepove ili ih prekrstite. Ako ste u sredini fotografije, nemojte stajati ravno, nego iskrenite telo prema fotoaparatu, tako da vam jedno stopalo bude sasvim malo ispred drugog. Nemojte stiskati pesnice i izbegavajte da se grlite sa drugima.
6. Potrudite se da vaš kompaktni fotoaparat bude uvek napunjen i neka vam uvek bude pri ruci, spreman za fotografisanje. Ako volite da putujete opušteno, izaberite nešto poput fotoaparata COOLPIX S01, koji je manji od kreditne kartice, a ima pristojan zum.
7. Fotografišite što je kvalitetnije moguće, jer fotografije želite da sačuvate kao suvenir, pa vam treba najviša moguća rezolucija da biste kasnije mogli da napravite kvalitetna uvećanja ili da sačuvate uspomene u foto-albumima.
8. Maksimalno iskoristite HD video na mnogim Nikon COOLPIX fotoaparatima i snimajte zvuke i atmosferu, kao i svaki lep prizor.
9. Fejsbuk je savršen način da podelite priču o svom odmoru sa porodicom i prijateljima. Nikon COOLPIX S800c s Android operativnim sistemom omogućava vam da pošaljete fotografije i video snimke direktno na omiljenu društvenu mrežu, a mnogi drugi fotoaparati iz palete Nikon COOLPIX proizvoda imaju ugrađen WiFi za jednostavno slanje na internet preko vašeg pametnog uređaja.