Kako da uputite KORISNU KRITIKU
Kritiku je uvek najbolje servirati u sendviču između dve pohvale, tvrde poslovni stručnjaci.
Najpre sagovorniku spomenite neku njegovu osobinu ili postupak kojem se divite, potom izrecite svoju kritiku, a zatim je poklopite još jednom pohvalom. Iako je mnogim ljudima teško kritikovati druge, a još teže primiti kritiku na svoj račun, to je često jedini način da se postignu neke nužne promene. Čak je i šefove ponekad potrebno upozoriti na greške. Učinite to u četri oka ili telefonom, jer bi kritikovanje pred drugim kolegama moglo da ima negativne posledice. Recite šta ste primetili i kako to utiče na posao. U pripremi imajte predloge kako rešiti situaciju. Ne spominjite male greške ako treba da se govori o velikim, jer ćete tako ostaviti utisak da gnjavite sa trivijalnostima.
Kritika može da bude pozitivna
Kritika može da bude način pokretanja inteligentne rasprave o nekim zbivanjima ili podizanje razgovora na nov nivo. Suprotstavljanje mišljenja nezaobilazni je deo pronalaženja rešenja. Rečenice kao „ovo je loše“ ili „tvoji izveštaji ne valjaju“ zapravo ne govore ništa. U kritici treba da budete što određeniji, usredsredite se na detalje i predložite poboljšanja.
Svi misled a su u pravu
Ljudi kritiku najčešće odbijaju zato što pretpostavljaju da ih napadate ili misle da su u pravu. Zato je dobro izbegavati reči „nisi u pravu“ i suzdržavati se od grubih reči i onoga što može da zvuči kao lični napad. Ljudi teško prihvataju kritiku, čak i ako je vrlo pristojna, ali ako je izrečena grubo uvek će imati negativne posledice. Zapitajte se da li biste vi želeli da čujete takve stvari o sebi i koji je najbolji način da nekome kažete neprijatnu istinu o njegovom poslu.
Reči su važne
Niko ne da da se opisuje ružnim rečima. Zato je važno da se usredsredite na kritikovanje nečijih postupaka, a ne samog čoveka. Inače bi kritika mogla da zvuči uvredljivo i izazvati sukobe. Bez obzira na to koliko pristojno kritikujete, neko uvek može da shvati da napadate njega lično. Zato je u većini slučajeva kritiku dobro zameniti konkretnim predlogom jer ljudi sugestije obično prihvataju mnogo bolje nego kritike. Želite li da vaša kritika bude prihvaćena, pokušajte da je sročite pozitivno. Rečenice koje počinju sa „bilo bi odlično da…“ ili „to bi se moglo raditi još bolje…“ ne zvuče preteći pa će kritika biti bolje prihvaćena.
Kritikovanje nekoga samo zato što nije simpatičan je destruktivno. Loše posledice ima i kritikovanje čija je jedina svrha da se pokaže kako je kritičar pametan ili uticajan, a i ono koje služi ispucavanju frustracija.