Razgovor za posao: Najveće greške prilikom intervjua i kako ih izbeći

by | jun 6, 2013

Popričali smo sa dva istaknuta izvršna rukovodioca i saznali šta je poželjno, a šta nepoželjno reći prilikom razgovora za posao, kao i to šta nadređeni potajno misle o vašoj radnoj biografiji. Jedan od sagovornika je u svojim savetima bio brutalno iskren, toliko da je želeo da ostane anoniman.

intervju za posao

Treba znati kada stati

Nadglašavanje sa osobom koja vas intervjuiše je najveća greška koje kandidati najčešće nisu ni svesni“, kaže Stejsi Hauli, ekspert za profesionalnu komunikaciju i jezičku komptenciju. „Najčešći razlog za ovakvo ponašanja je nervoza, a kandidat koji previše priča nije u stanju da aktivno sluša ispitivača“.

Ejmi Majkls, direktor za ljudske resurse u jednoj prestižnoj njujorškoj kompaniji, slaže se sa ovim tvrdnjama: „Nesposobnost da pažljivo saslušate i ispratite osobu koja vas intervjuiše je zaista veliki problem. Vaša želja da uvek date tačan odgovor ne sme da nadvlada osećaj kada treba da prestanete sa pričom. Takav intervju je po pravilu osuđen na propast“. Umesto da se razbrbljate, slušajte i posmatrajte one suptilnije znakove koje vam odaje govor ispitivačevog tela. Ukoliko se anketar pomera napred – nazad ili se često nakašljava, vreme je da mu prepustite reč.

Članak se nastavlja posle reklama

Ne kukajte o bivšem poslu

Situacije u kojima kandidat ogovara svog bivšeg poslodavca vrlo su česte“, kaže Ejmi. Ako su vaša negativna iskustva još uvek sveža i dođete u iskušenje da blatite svoju bivšu firmu, pametnije bi vam bilo da se obuzdate.

Kada vas upitam za razloge zbog kojih ste napustili prethodno zaposlenje, ne želim da slušam vašu kuknjavu i ogovaranje bivših poslodavaca“, kaže ona. „Budite kretivni i taktični, te smislite praktičan i konkretan razlog vašeg odlaska. U suprotnom, za mene je to jasan znak za uzbunu i pokazatelj da niste dovoljno zreli. Da ne govorimo o tome da takvo ponašanje budi sumnje o vašoj produktivnosti i kolegijalnosti“.

Članak se nastavlja posle reklama

Priznajte svoje greške

Nekoliko zlatnih pravila prilikom razgovora za posao: „Budite doterani i dođite na vreme. Ukoliko je kašnjenje neizbežno, o tome blagovremeno obavestite nadležne“, savetuje Ejmi Majks.

Članak se nastavlja posle reklama

Iako manji propusti najverovatnije neće značajno uticati na vaše izglede za poslovno napredovanje, morate ih priznati i biti ih svesni“, tvrdi Ejmi. Stejsi Hauli je takođe spremna da oprosti manje greške: „Greške su u redu i aposolutno su prihvatljive. Niko nije savršen, niti bi trebao da bude“.

Oboje se slažu da mnogo veći problem nastaje kada zaposleni ne priznaje svoje propuste. „Izluđuju me kada se neko pravi da nikada nije pogrešio i zakasnio. Ukoliko napravite grešku, najbolje da je odmah prihvatite i priznate“, savetuje Ejmi.

Ne zapostavljajte svoje propratno pismo

Naši stručnjaci su u vezi sa ovim problemom bili nepopustljivi. „Da budem iskrena, obavezno i bez izuzetka čitam propratno pismo“, tvrdi Ejmi. Stejsi se slaže sa ovom izjavom: „Obavezno napišite propratno pismo. Ono je prilika da pokažete da ste shvatili šta se od vas očekuje, kao i na šta ste sve spremni“.

Čak i u današnjoj kompjuterskoj eri, nema izgovora za na brzinu nakuckane mejlove. Odvojte malo vremena i pažnje, te sastavite pismo kako dolikuje.

Članak se nastavlja posle reklama

Demonstrirajte svoje znanje o poslovanju kompanije“, kaže Stejsi. „Svoja prethodna poslovna dostignuća povežite sa radnim mestom za koje konkurišite i istaknite na koji način možete doprineti budućem uspehu kompanije“, dodaje ona.

Previše se trudite

Iako je samopouzdanje bitno, preveliki ego nikako nije poželjan. „Ne tolerišem preegostične tipove. Oni samo prave probleme i negativno utiču na celokupan kadar kompanije“ izričita je Ejmi Majkls.

Svaki stručnjak za humane resurse može po govoru tela da primeti da li je kandidat previše empatičan ili previše samoživ i uobražen. Pokušajte da se opustite i budete što prirodniji. Volim ljude koji su autentični i koji se ne foliraju, a to dobar stručnjak za ljudske resurse uvek primeti. Ukoliko krenete da brbljate o stvarima u koje se ne razumete ili smatrate da bi ja baš to želela da čujem, neću biti impresionirana“, savetuje Ejmi.

Pokažite entuzijazam

Članak se nastavlja posle reklama

Ukoliko niste zadovoljni kako ste sastavili svoju radnu biografiju ili niste stigli da vaše najbolje odelo odnesete na hemijsko čišćenje, barem nastupite sa što više entuzijazma. Intervju je prilika da se upoznate sa kompanijom i obrnuto. Ipak, ukoliko ne ostavite dojam da iskreno želite da se bavite tim poslom, sve je uzaludno.

Nikada ne bih zaposlila nekoga ko se nije upoznao sa radom naše kompanije. Uvek ću svoj glas dati onom kandidatu koji je pokazao najviše interesovanja i elena za posao na kojem aplicira“, ističe Stejsi Hauli.

Ne zaboravite na lepe manire

Kada dođe vreme za sudbonosni razgovor, svoju biografiju napišite na lepom, čvrstom papiru, a poznavanje osnovnih pravila bontona vam takođe može koristiti.

Rukovanje i upoznavanje mi je veoma bitno“, kaže Ejmi. „Ovo mnogima može izgledati nevažno, ali ja na takve stvari obraćam pažnju. Cenim čvrst i uveren stisak ruke. On nam govori da li je sagovornik introvertna ili ekstrovertna osoba. Ukoliko se bavite poslovima prodaje, morate imati zdrav i čvrst stisak“.

Članak se nastavlja posle reklama

Što se tiče Stejsi, situacija je vrlo slična: „Potrudite se da nakon intervjua pošaljete poruku ili mejl zahvalnosti. Budite iskreni i nemojte slati ovakve poruke samo forme radi. Nipošto nemojte navoditi lične veze, niti određene detalje o kojima ste tokom razgovora raspravljali“.

Ne forsirajte pitanja o plati

Naposletku, ako ste imali sreće da dobijete ponudu za posao, po svoj prilici sledi vam najteži deo intervjua. Postoje dve fatalne greške sa kojima se kandidati najčešće suočavaju kada se postavi pitanje zarade. Prva greška je da prerano spomenete novac.

Smatram da je zaista pretenciozno kada kandidat zahteva da mu se u startu kaže kolika će biti zarada“, napominje Ejmi. „Pravo na takvo pitanje mora da se zasluži“, kaže ona.

Drugi problem nastaje ako tu temu u potpunosti izbegavate. „Ljudi, a posebno žene, uglavnom imaju tendenciju da pregovaraju sami sa sobom. Većina predpostavlja kakav će odgovor dobiti od kompanije, pa sami sebi odgovaraju. Naš um nas često navodi da „ispalimo“ brojku koju smo zamislili kao optimalnu. Umesto toga, postavite otvoreno pitanje u kojem rasponu bi vaša primanja mogla da se kreću, a potom sačekajte i pažljivo saslušajte odgovor“.

Članak se nastavlja posle reklama

Autor: Life Content

Tagovi: