U susret #BookTalk2015 – Veran Matić: Izdavači su u bezizlaznoj situaciji jer za značajna dela, koja nisu komercijalna, nema novca

by | avgust 20, 2015

BookTalk2015_instagram_v1

Color Press Grupa kao najveći izdavač magazina u regionu sa 64 magazina, 11 internet portala i preko 50 konferencija i drugih događaja godišnje, organizuje u Novom Sadu od 3. do 5. septembra – Book Talk 2015, regionalnu književnu konferenciju koja će okupiti pisce, prevodioce, izdavače i čitaoce iz celog regiona.

Konferencija se događa na više različitih lokacija u Novom Sadu i na Fruškoj gori: Andrevlje (smeštaj učesnika), Galerija Matice Srpske, Spomen Zbirka Pavla Beljanskog, Vinarija Deurić… Kompletan program i način prijave možete pogledati OVDE

veran

 

Članak se nastavlja posle reklama

Na panelu Država kao (ne)prijatelj knjige govoriće i Veran Matić ispred izdavačke kuće Samizdat, glavni i odgovorni urednik informativnog programa i predsednik Upravnog odbora B92 / Predsednik Upravnog odbora Fonda B92. Razgovarali smo o književnoj i izdavačkoj sceni u Srbiji.

Zbog čega se pisci sve više vraćaju u prošlost?

– Pisanje knjiga, upravo zato što je potpuno individalni čin, može značiti pogled i u sadašnjost, i u budućnost, i u prošlost, a ono što nas u sadašnjosti dobrim delom određuje jeste prošlost i njene posledice, i kako se odnosimo prema prošlosti, da li smo se s njom hrabro suočili i priznali sebi svoje pobede i poraze. Pisci se najčešće vraćaju temama iz prošlosti koje su istorijski značajne za njihov habitus, zemlju u kojoj žive, nacionalni i kulturni identitet, nekada zato što takve teme smatraju nedorečenim, kontroverznim i podložnim preispitivanju, pa su one zato i inspirativne. Nedavno smo imali dosta književnih tema vezanih za Veliki rat, koje su pokazale raznoliko viđenje događaja o kojima bi zapravo trebalo više da znamo istorijski. Samizdat je objavio dve izvanredne knjige na tu temu i njen širi kontekst. Jedna je knjiga Gordane Ilić Marković „Dnevnik velikog rata“, čiji veći deo obuhvata poglavlja s primerima iz književnosit, poezije i proze, a zastupljena je dokumentarno-umetnička literatura, memoarsaka građa, zapisi ratnika, pisma srpskih zarobljenika, kao i članci iz novina i diplomatska prepiska. Autorkin cilj je bio da prati sudbine pojedinaca u vrtlogu rata, a koncept da uporedo izloži književne i novinske tekstove, dnevničke zapise i pesme, diplomatsku prepisku i ratna sećanja. Ova knjiga dala nam je mogućnost za složenije viđenje ovog našeg istorijskog iskustva. Druga knjiga na istu temu u širem kontekstu je sasvim drugačija, reč je o drami Biljane Srbljanović „Mali mi je ovaj grob“, u kojoj je tema atentata ono što autorku zanima, i to još od ubistva Zorana Đinđića, ne samo atentata kao akta političke borbe, nego i posledica koje taj čin ima na celo društvo. Nju su Mladobosanci zanimali kao ljudi koji žive neke svoje živote, osećaju unutrašnju potrebu za velikim gestovima i koji imaju hrabrosti, jer je u njima prepoznala i neke svoje ideje o kulturnom ujedinjenju Jugoslovena.

Članak se nastavlja posle reklama

Da li književnost može da postoji bez političkog stava?

– Znamo da postoji književnost koja je potpuno lišena stava prema društvenoj sadašnjosti. Takozvana lepa književnost nema tako stroge zahteve i nema potrebu za kontekstom, njena je ideja estetska, kreativna, stvaralačka, a ne društveno i socijalno kotekstualna. S druge strane, pisac je deo društvenog i političkog konteksta i mnogi pisci ne mogu da zamisle svoj poetski izraz bez odnosa prema politici, bez političkih stavova, jasnog odnosa prema društvenim okolnostima, prema sebi i drugima u tom kontekstu. Kod takvih autora su i nepolitičke teme prožete dubokim, ponekad prikrivenim osvrtom na taj kontekst.

Članak se nastavlja posle reklama

Izdavačka kuća “Samizdat” svoju koncepciju, između ostalog, temelji na društvenoj angažovanoj književnosti. Kakva je književna scena Srbije u toj oblasti?

– Mi verujemo da je progres moguć, i da su pasivnost i neznanje ono što nas sprečava da idemo napred, zato smo se opredelili, između ostalog, za društveno angažovanu književnost. Logično je da očekujemo i u književnosti više ideja socijalne pravde i bavljenja pitanjima koja danas čoveka muče, jer je to onda stvaralački odnos prema stvarnosti. Kada pisac ima šta da kaže o tome, on i treba da bude neko ko će nam o društvenim temama govoriti poetski provokativno, a opet artikulisano. Mislim da imamo značajne autore koji se mogu pohvaliti time.

Kako je književnost pozicionirana danas u Srbiji? Da li joj je država prijatelj ili neprijatelj?

– Veća podrška države je ono što nedostaje izdavačima. Svuda u regionu ta podrška je sve veća, kod nas je situacija sve teža, novca za kulturu je sve manje. To izdavače dovodi u bezizlaznu poziciju da za izuzetno značajna dela, koja nisu komercijalna, ali imaju neku drugu, rekao bih trajnu i važniju vrednost – jednostavno nema novca. Izdavači žive od onog što zarade prodajući knjige, ulažu od tog novca u novu produkciju, tako da je to jedan zatvoren krug iz koga nema izlaza bez pomoći države i senzibilnih i svesnih pojedinaca u kompanijama koje pomažu kulturu donirajući sredstva za projekte koje prepoznaju kao značajne.

Tagovi: