Saša Sašić, dizajnerka koja stoji iza brenda Shash: „Održiva moda jedini je izbor za bolju budućnost“
Sa dizajnerkom Sašom Sašić razgovaramo o održivoj modi.
U poslednje vreme održiva moda je vruća tema, ali koliko zapravo znamo o njoj? Rasvetljavamo nedoumice u razgovoru sa Sašom Sašić, dizajnerkom i osnivačicom modnog brenda Shash
Održiva moda: Sve što ste hteli da znate
Kako, s ekološkog stanovišta, izgleda proces nastanka jednog odevnog predmeta u masovnoj proizvodnji?
Modna industrija je druga najveća industrija na svetu i kao takva ostavlja ogromne posledice po životnu sredinu. Masovna proizvodnja sa sobom nosi mnogobrojne probleme, kao što su prekomerna upotreba neobnovljivih prirodnih resursa, zatim korišćenje štetnih hemikalija za bojenje tekstila, ali i veliku količinu odbačene odeće koja stvara otpad štetan po planetu. Takođe, radna i ljudska prava zaposlenih često su diskutabilna, pa kad se zagrebe ispod površine, saznajete da brzo potrošni proizvodi najčešće nastaju u potpuno neetičnim uslovima.
Šta je, s druge strane, potrebno da bi jedan modni predmet bio održiv?
Prvo, lokalna proizvodnja je važna, kao i resursi koji se tu koriste. Blizina proizvodnje garantuje i dobru kontrolu kvaliteta – imate uvid u proces stvaranja. Zatim je važan način izrade i nabavka materijala, za koje treba birati visoko kvalitetne prirodne materijale, koji su održivi i biorazgradivi, a to važi i za repromaterijale, kao što su konac, rajsferšlusi, dugmad, etikete i deklaracije koje se ušivaju na komade. Krajnji rezultat jeste kvalitetan i održiv komad koji ne poznaje sezone, niti prati trendove i koji se zato može nositi godinama. Takođe, on dolazi u pakovanju koje je isto tako održivo.
U poslednje vreme pominje se izraz ekomanipulacija ili greenwashing. Kako da izbegnemo da nam neko podmetne proizvod kao ekološki, dok on to zapravo nije?
Kompanijama koje podležu greenwashingu cilj je da ubede ljude kako za zaštitu planete i okruženja oni čine više nego što je to zapravo istina. Ukoliko brend, za koji znate da masovno proizvodi na tone odeće godišnje, izbaci jednu održivu kolekciju, a pritom u svojim izjavama pribegava nejasnim terminima i netransparentnim ili nepotkrepljenim iskazima – možete odmah posumnjati da je u pitanju takozvani lažni zeleni marketing.
Kako bi se to izbeglo, važno je znati što više o samom brendu. Kod brendova koji se zaista zalažu za sporu, održivu modu, naići ćete na transparentnost u informacijama o samim proizvodima kao što su materijali od kojih su pravljeni, sertifikati kojima raspolažu, ali i o ljudima koji učestvuju u njihovom nastajanju.
Na šta je potrebno da obratimo pažnju pri kupovini, ako želimo da ona bude održiva?
To možemo činiti tako što ćemo kupovati manje, a kvalitetnije. Birati unikatne proizvode koji će nam pomoći da izrazimo svoj stil a za koje znamo da ćemo ih nositi mnogo puta. Obratite pažnju na etikete, od kog materijala je napravljen proizvod, kao i način na koji se održava – i pravilna briga o komadu produžava njegov vek trajanja. Kupujte svesno, a ne impulsivno, nije vam potreban pun ormar garderobe – isti komadi se uz različite detalje može lako kombinovati i stilizovati drugačije svaki put. Obavestite se o tome šta nude lokalni brendovi koji se zalažu za održivu modu i koji transparentno dele svoj rad. (Pročitajte i… Trendovi u uličnoj modi za 2021. godinu: Ovo ćemo želeti da nosimo)
Kakva je, po vašem mišljenju, ima li održiva moda budućnost našoj zemlji?
Moda je uvek oslikavala vreme u kojem živimo. U svetu je uveliko krenulo osvešćivanje na temu održive mode, te se i u Srbiji nešto više govori o tome u poslednje vreme. Kod nas ima talentovanih dizajnera koji rade posvećeno i trude se da stvaraju vođeni principima isključivo ove mode, ali nažalost – oni često teže dolaze do šire publike. Takođe, potrebno je još raditi na razvijanju svesti o održivoj modi, te činjenici da je ona zapravo jedini izbor koji imamo ukoliko želimo bolju budućnost za nas i našu planetu.
Više o brendu Shash možete pronaći na sajtu theshash.com
Razgovarala: Aleksandra Dudvarski