57. Oktobarski salon: Čudo kakofonije!

by | avgust 31, 2018

Ostalo je još dve nedelje do otvaranja 57. Oktobarskog salona koji nosi naziv Čudo kakofonije. Ovogodišnji umetnički direktori i kustosi izložbe su Gunar Kvaran (Gunnar Kvaran) i Danijel Kvaran (Danielle Kvaran) koji konceptom Čudo kakofonije (The Marvellous Cacophony) okupljaju 72 umetnika iz celog sveta.

Oktobarski salon, manifestacija koju je grad Beograd osnovao 1960. godine, i dalje je jedna od najznačajnijih iz oblasti savremene vizuelne umetnosti u Srbiji. Međunarodni karakter, veliki broj najuglednijih domaćih i inostranih kustosa, preko hiljadu najznačajnijih umetnika iz Srbije, regiona i inostranstva i mnoštvo novootkrivenih, renoviranih, adaptiranih prostora za potrebe umetničkih sadržaja samo su neki od razloga zbog kojih je Oktobarac i dalje jedna od najznačajnijih umetničkih manifestacija.

Koncept 57. Oktobarskog salona počiva na činjenici da je zapadno shvatanje savremene umetnosti postalo univerzalno i da „kakofonija“ od početka 21. veka biva imenitelj disparatnih umetničkih pravaca. Izgleda da preispitivanje umetnosti i toga šta umetnost može biti čini glavnu nit koncepta izložbe. Naziv izložbe Čudo kakofonije sugeriše konstelaciju dela koja izražavaju, svojim oblikom, strukturama i sadržajem, raznolikost i bogatstvo kakofoničnog izraza kao važnog elementa ili stanja u savremenoj umetnosti danas. Kustosi kroz izložbu predočavaju umetničku produkciju u svetu; razmatraju različite umetničke scene, različite generacije. Te tako struktuisana izložba predstavljaće „instalaciju kao ogledalo sveta“, kao raznorodnu situaciju bogatu kakofonijom. Nasuprot pežorativnom prizvuku, Čudo kakofonije treba posmatrati kao pozitivnu situaciju, iz koje se stvara nova vrsta energije kojom se mogu preneti disonantne, pa čak i konfliktne ideje i izrazi.

Izložba će biti postavljena u pet prostora u užem centru Beograda i to u Kulturnom centru Beograda (Galerija Artget, Likovna galerija, Galerija Podroom), Muzeju grada Beograda, Galeriji Remont, U umetničkom prostoru, kao i u Galeriji Srpske akademije nauka i umetnosti. Kroz medij videa, skulpture, slikarstva, performansa itd, staviće se akcenat na raznoliku umetničku produkciju koja kakofoničnom strukturom izložbe premošćuje nacionalne, rasne, generacijske, rodne, klasne i druge kategorije. Na izložbi učestvuju 72 umetnika i umetnice širom sveta, a sradnja ostvarena sa Balkan Projects doneće i poseban događaj koji će biti posvećen performansu. Ovogodišnji Oktobarac pratiće i bogat program – javna vođenja, tematska vođenja stručnjaka i profesionalaca iz oblasti kulture (istorije umetnosti, filma, arhitekture i dr), radionice za decu i mlade, razgovori sa umetnicima, itd.

ZVEZDE NA OKTOBARCU

Članak se nastavlja posle reklama

Neki od najpoznatijih svetskih umetnika našli su se na ovogodišnjoj listi izlagača na Salonu. Srpska publika imaće prilike da vidi radove Anselma Kifera, Eroa, Olafura Elijasona, Lari Bela, Sindi Šerman, Toma Saksa, Joko Ono, Takašija Murakamija, Helen Marten, Eve Kotatkove i Dominika Langa, Cao Fej; kao i radove etabliranih umetnika mlađe generacije – Ijana Čenga, Magali Rojs, Tobiasa Madisona, Margaret Imo, Hane Vajnberger itd. Pored participatronog rada Joko Ono koji je već okupirao pažnju javnosti, izdvajamo nekoliko umetnika koji će vas iznenaditi promišljanjem medija koji koriste kao i specifičnošću njihove umetničke prakse.

Ero, koji je jedna od vodećih ličnosti na međunarodnoj avangardnoj sceni šezdesetih godina dvadesetog veka i čije se ime vezuje za novu figuraciju, hepening i novi talas eksperimentalnog filma za svoj rad kaže: „Strip junaci su se pojavili u mojim serijama 1963–1964. godine, prilikom susreta sa američkom pop kulturom. Prvo su bili integrisani u moje kompozicije kao referenca na druge izvore, novinske članke ili dela majstora slikarstva. Tokom vremena, postali su isključivi motiv kolaža i slika velikog formata“. Ero crpi inspiraciju iz našeg globalizovanog sveta i njegovog kontinuiranog toka slika i informacija. Kao začetnik bojenog kolaža, stvorio je satiričnu i razigranu sagu o potrošačkom društvu i svetskoj politici.

Anselm Kifer u svom bogatom i monumentalnom opusu koji spaja umetnost, književnost, slikarstvo i skulpturu, govori o identitetu i istoriji posleratne Nemačke. Koristi širok spektar materijala, uključujući fotografije, ugalj, katran, olovo, pesak i sušene biljke, kao i drvorez, tehniku sa dugom i slavnom istorijom u nemačkoj umetnosti.

Članak se nastavlja posle reklama

Tom Saks će na 57. Oktobarskom salonu lansirati pet raketa, svaka će biti lansirana iz Srpske akademije nauka i umetnosti. Rad koji zahteva interaktivnost podrazumeva da posetioci uđu u trag lansiranim raketama i vrate ih kako bi ih ubeležili na karti. Lansiranje će se prikazivati uživo preko svih raspoloživih kanala komunikacije. Cao Fej se svrstava među najinovativnije kineske umetnike koji su se pojavili na međunarodnoj sceni. U svojim filmovima i instalacijama kombinuje društvene komentare, popularnu estetiku, reference na nadrealizam i dokumentarne konvencije.

Njena dela odražavaju brze i haotične promene koje se danas dešavaju u kineskom društvu. Estetika Takašija Murakamija bliska je stilu slatkih crtanih filmova (kawaii) kao suptilniji način gledanja na savremeno društvo i kulturu. Međutim radom na Oktobarcu Murakami odaje počast japanskoj tradiciji oslikavanja paravana i želju umetnika da u svoj slikovni jezik uključi elemente „dizajna“.

Članak se nastavlja posle reklama

Tagovi: