DAN PERFORMANSA na 57. Oktobarskom salonu
U okviru 57. Oktobaskog salona „Čudo kakofonije“, u subotu 13. oktobra, uz podršku Balkan Projects, neprofitne međunarodne inicijative sa sedištem u Los Anđelesu, koju je osnovala Marija Karan, održaće se tri performansa na tri različite lokacije:
16.00 časova Aleks Bačinski-Dženkins Jugoslovenska kinoteka (Uzun Mirkova 1)
18.00 časova Ana Prvački u Narodnom muzeju (Trg republike 1a)
20.00 časova Dona Kukama u Muzeju grada Beograda (Resavska 40b)
Kao uvod u Dan performansa u petak, 12. oktobra, sa početkom u 18 časova u Galeriji Artget (Knez Mihailova 5), održaće se razgovor sa umetnikom Rašom Todosiljevićem i Simonom Kastetsom (Simon Castets) direktorom Švajcarskog instituta, kao i promocija knjige FADE IN koju je je ojbavio Balkan Projects uz podršku Švajcarskog instituta. Ova knjiga bavi se traženjem odgovora na pitanje odakle dolazi fake art u filmovima i drugim tv formatima?
Balkan Projects je uzbudljiva nova inicijativa Marije Karan, čiji je cilj da aktivno uključi balkansku umetničku scenu u širi međunarodni kontekst.
Ova inicijativa planira da vrati Balkan na mapu savremene umetnosti građenjem nove svesti o lokalnom talentu, kako prošlom tako i budućem, otvaranjem mogućnosti za dijalog u okviru umetničke zajednice širom sveta i obezbeđivanjem uslova da balkanski umetnici više ne budu „izgubljeni u prevodu“. Raznovrsnim aktivnostima – izložbama, događajima i razmenom lokalnih i međunarodnih umetnika, kustosa, kritičara i kolekcionara – Balkanski projekti nastojaće da stvore novu infrastrukturu za jednu snažnu i bogatu umetničku scenu. Više nego ikad ranije, umetnost je najuspešniji i najuzbudljiviji način okupljanja i razmene ideja, isceljivanja i obogaćivanja ljudskog života i menjanja mnogih aspekata društva.
O UMETNICIMA
Aleks Bačinski-Dženkins
Rođen 1987. u Londonu, Velika Britanija
Živi u Varšavi i Londonu
„Vrludamo“ je koreografska tačka za izvođače na rolerima koji kruže jedan oko drugog recitujući, remiksujući i reformulišući odlomke stihova o želji. Nasumični, polihroni scenario kruži među performerima i stalno se menja usled njihovih pokreta, stavova i afekata. Svojim neprestanim govorom izvođači počinju da stvaraju jedan kvir arhiv stihova i intonacija, u kojem su i stihovi Eseksa Hemfila, Ajlin Majls i Lengstona Hjuza. Izvođači na rolerima kruže kroz te artikulacije želje i senzualnosti ponavljanja koje ih pokreću.
Aleks Bačinski-Dženkins bavi se koreografijom i performansom. Prethodne samostalne izložbe obuhvataju: Fondacija galerije Foksal, u Varšavi (2018) i Galerija Čisenhejl, u Londonu (2017). Predstavio je svoj rad i u Muzeju savremene umetnosti Migro u Cirihu (2018); Muzeju savremene umetnosti Pale de Tokio, u Parizu (2017), Muzeju moderne umetnosti u Varšavi (2017), Švajcarskom institutu za savremenu umetnost u NJujorku (2016), Muzeju Štuki u Lođu (2016) i u umetničkom centru Bazel Liste, u Bazelu (2014). Saosnivač je feminističkog i kvir projektnog prostora Kem u Varšavi. Sarađivao je u programu Kućni radni prostor, u Bejrutu, 2012–2013.
Ana Prvački
Rođena 1976. u Pančevu, Srbija.
Živi u Berlinu
Rad „Šator, kvartet, gudala i laktovi“, nastao je 2007. godine. Namera „Šatora“, koji je istovremeno skulptura, zvučna kompozicija i performans, jeste da fizički sadrži zvuk, da uključi telesno i učini ga efemernim, da lirskom da čvrstu formu. To je jedan jednostavan šator, dovoljno velik da gudački kvartet u njemu može da svira, ali dovoljno mali da publika izvan šatora može videti njihove instrumente ili delove tela kako ga guraju i menjaju mu oblik.
Ana Prvački je umetnica performansa i instalacija sa pozorišnim i muzičkim obrazovanjem. U svojoj interdisciplinarnoj praksi često se bavi zvukom i senzualnošću. U radovima često koristi blago pedagoški i humoristički pristup i teži konceptualnoj praksi s niskom emisijom ugljenika. Izlagala je na brojnim međunarodnim izložbama, uključujući i 14. Istanbulski bijenale SALTWATER: A Theory of Thought Forms, Istanbul, Turska, 2015; Bijenale Contour, Mehelen, Belgija, 2015; dOCUMENTA 13, 2012, Sidnejski bijenale 2007, Singapurski bijenale, 2006; Trijenale u Torinu, 2005. Samostalne izložbe i projekti (izbor): Muzej Hamer, Los Anđeles; Muzej Izabela Stjuart Gardner, Boston; Muzej savremene umetnosti Kastelo di Rivoli, Torino; Institut za savremenu umetnost, Singapur i Galerija 1301PE, Los Anđeles. NJeni radovi se nalaze u privatnim i javnim kolekcijama i institucijama poput MoCA, LACMA i Muzeja Kastelo di Rivoli.
Dona Kukama
Rođena 1981. u Mafikengu, Južna Afrika
Živi u Johanesburgu.
„Trenutno radim na istorijskom priručniku čija se poglavlja „odvijaju“ na različitim lokacijama širom sveta. Svako poglavlje predstavlja sajt-specifik odgovor na prošla, sadašnja i buduća interesovanja ne samo za ono što je istorija izbrisala, već i za trenutke u istoriji koje bi možda trebalo preispitati. Forma ove knjige nije ograničena na uvezane stranice sa ispisanim tekstom. Ona se kreće između pričanja priča, javnog saopštavanja, buke, spomenika i predloženih načina postojanja. U prethodnih trinaest poglavlja uglavnom se ponovo posećuju mesta nasilja (fizički/diskurzivno, lično/javno) usmerenog na marginalizovane grupe i koje te grupe trpe. Za beogradski bijenale ću proizvesti poglavlje koje mapira, preko otpornih biljaka, arhitektonske ožiljke koji su ostavljeni na Beogradu nakon što je grad kroz istoriju uništavan 44 puta. Sajt-specifik rad će nastati u toku kratkog istraživanja koje će trajati do Bijenala. Opšta namera knjige nije da se ponovo proživi prošlost, već da se ostave praznine za „povratke“ u sadašnjost; praznine koje dobijaju građu iz prošlosti i omogućavaju kontradiktorne budućnosti.“
Dona Kukama je interdisciplinarna umetnica koja crpi materijal za svoje radove u istraživačkim procesima zasnovanim na performansu. NJen rad se opire ustanovljenim „načinima rada“; često predstavlja institucije, poglavlja knjige, spomenike ili istorijske arhive koji su podjednako realni i fiktivni. Performansom, videom, zvukom, tekstovima i ne-spomenicima, njen rad preispituje način na koji se pričaju istorije i grade vrednosni sistemi; često se opirući utvrđenim „načinima rada“.Kukama je realizovala svoje performanse u Južnoafričkoj nacionalnoj galeriji u Kejptaunu; Muzeju savremene umetnosti u Antverpenu; Novom muzeju u NJujorku; učestvovala je na 12. Bijenalu u Lionu; 6. Moskovskom bijenalu savremene umetnosti; 32. Bijenalu u Sao Paulu. Nedavno je, sa malom grupom umetnika, pozvana da pokrene javni program 10. Berlinskog bijenala; u okviru južnoafričkog paviljona, izlagala je na 55. Venecijanskom bijenalu. Kukama je član Centra za rekonstrukciju istorije (CHR – osnovan 2010. umro 2012. naseljen duhovima 2013. isterani duhovi 2014. Muzeifikovan 2017).
Sa ulaznicom Oktobarskog salona možete ući u sve prostore.