Pro Femina 2014! Boris Banović: Visoka moda više ne može da se smatra elitističkom
Piše: Brankica Treskavica
U četvrtak, 3. aprila, u hotelu Hyatt Regency, magazin „Lepota i zdravlje“ održaće veliku regionalnu Pro-Femina konferenciju. Boris Banović, dizajner i TV lice iz Zagreba, učestvovaće u panelu „Đavo je, ipak, odneo Pradu“. Prošle godine je lansirao svoj brend „2B Boris Banović“, a modele iz nove kolekcije večeras će predstaviti na Fashion Week-u. Budući da je i sam prinuđen da se bavi finansijskim kalkulacijama, pokušao je da nađe rešenje za kreatore koji stvaraju u regionu.
– Baviti se isključivo modom, i živeti samo od toga, u našem regionu je veoma teško. Samo najtalentovaniji i najuporniji uspevaju. Oni čije kreacije ponesu poznate ličnosti mogu samo delimično reći da su uspeli, jer su na taj način najbrže došli do šire afirmacije, ali istinski su uspeli jedino oni koji opstaju na duže staze.
Na ulicama naših gradova retko ćemo videti kreacije domaćih ili regionalnih dizajnera, jer će se devojke i momci radije opredeliti za odeću koju lansiraju mass-market brendovi. Tako je, jednim delom, zbog toga što se plaše orginalnosti i teže uniformisanosti i slepom praćenju aktuelnih trendova, ali uglavnom zato što im je garderoba takvih brendova finansijski pristupačnija. U vremenu recesije i opšteg pada kupovne moći, radije ćete se opedeliti za 4 nova komada u garederoberu, nego jedan unikatan sa potpisom mladog ili domaćeg dizajnera.
Kada kažete da je cifra od 400 milijardi američkih dolara prihod koji modna industrija ostvari u globalu za godinu dana, deluje kao da je sve u savršenom redu i da je reč o jednoj od najunosnijih industrija. Ipak, i pored svih tih astronomskih suma domaći dizajneri ne mogu da se nametnu kao konkurenti na tržištu, jer su – skupi i, samim tim, nedostižni za široko potrošačko telo. Većina njihovih proizvoda se bazira na skupim materijalima i proizvodima hand made izrade, što uslovljava i više cene.
Kao jedan od načina opstanka na modnoj sceni nameće se, nikada omiljena, ali neophodna komercijalizacija. Svedoci smo da su se modni giganti iz kategorije ready-to-wear mode i sami priklonili ovom trendu. Uspon modnih blogova i street style kulture učinio je da luxury indstrija podlegne pod pritiskom profita i postane partner mass-market brendovima. Od kolaboracije Versacea, Lanvina, Isabel Marant sa H&M-om, Kate Moss sa Top Shopom ušli smo u eru kojoj visoka moda više ne može da se smatra elitističkom, već sve više naginje i koketira sa konzumerizmom. Kao poslednja oaza visoke, elitističke snobovske mode ostaju samo „haute couture“ kolekcije. Budućnost je u komercijalizaciji, saradnji sa industrijom i na kraju pristupačnosti širokoj potrošačkoj klijenteli. Ovo je kao opšti trend već neko vreme prisutno u svetu, ali ne i na domaćoj modnoj sceni. Jedan ovakav pokušaj na reginalnom nivou sasvim sigurno bi doneo rezultate, komercijalni uspeh i široku afirmaciju domaćim dizajnerima, jer je to na kraju krajeva ono što se najviše računa i što vam omogućava opstanak.
Program cele konferencije možete pogledati OVDE.