Holivudske haljine na evropskoj turneji
Izložba u Rimu posvećena je svetskim glumačkim zvezdama i njihovoj vezi sa dizajnerkom Fernandom Gatinoni, u čijem je ateljeu Odri Hepbern dremala čekajući haljine za „Rat i mir“.
Male crne haljine izložene u rimskom muzeju Bonkompanji Ludovizi deluju kao da su danas izvučene iz nekog izloga, a ne iz ormara Kim Novak i Ane Manjani pre nekoliko decenija. Tu je i kreacija koju je Lana Tarner nosila u „Imitaciji života“.
Ukupno 28 haljina, brojne fotografije i isečci iz filmova pričaju priču o vremenu kada je svetski glumački džet-set u pauzama snimanja u rimskoj Činečiti, obilazio atelje italijanske modne dizajnerke Fernande Gatinoni.
Izložba „Moda i zvezde u vreme Holivuda na Tibru“ (od 28. januara do 10. marta) posvećena je ovoj ikoni italijanske mode, čije su modele osim čuvenih glumica rado nosile i Eva Peron, Žaklina Kenedi i princeza Dajana.
Jeftina produkcija u rimskom studiju Činečita privukla je pedesetih godina prošlog veka američke režisere koji su italijansku prestonicu pretvorili u Holivud na Tibru. Od toga je profitirala lokalna ekonomija uopšte, a posebno modni ateljei koji su sarađivali sa kostimografima.
Na izložbi su predstavljeni kako kostimi koje je Gatinonijeva pravila za filmove, tako i haljine iz privatnih ormara mnogih poznatih glumica. Tu je i fotografija Odri Hepbern s posvetom. Potpisala se kao Odri Ferer, upotrebivši prezime prvog supruga, američkog glumca Mela Ferera.
Fernanda Gatinoni bila je jedan od prvih italijanskih modnih dizajnera koji su se školovali u inostranstvu, najpre u Londonu, a potom u Parizu. U domovinu se vratila 1930. da bi posle 15 godina rada za krojačku kuću Ventura otvorila samostalni atelje u Rimu.
Prvu kreaciju – zeleni somotski komplet, napravila je za glumicu Klaru Kalamai. Kada je preselila atelje u Vija Veneto, blizu američke ambasade i hotela „Ekscelzior“, navraćale su joj mnoge ugledne strankinje, pa su joj supruge američkih ambasadora i glumice postale redovne mušterije.
Postoji anegdota o tome kako je Ava Gardner u njenom salonu namerno prosula kafu na haljinu svoje suparnice Lucije Boze, jer su obe bile zaljubljene u glumca Voltera Kjarija, piše „Politika“.
Navraćale su i Đina Lolobriđida, Kim Novak, Lana Tarner, Monika Viti, Bet Dejvis i Marlen Ditrih. Švedska diva Ingrid Bergman je u njenom ateljeu dobila novi imidž, na zahtev supruga Roberta Roselinija. Saradnja Bergmanove i Gatinonijeve nastavila se kasnije još mnogo godina. Italijanski potpis imale su haljine koje je švedska lepotica nosila u filmovima „Evropa 51“, „Stromboli“ i „Putovanje u Italiju“ (1954), sve do „Cveta kaktusa“ (1967).
Po njenim nacrtima nastali su kostimi za Lanu Tarner u „Plamenu i mesu“ i „Imitaciji života“, ali možda je najvažnija saradnja sa Odri Hepbern u „Ratu i miru“ Kinga Vindora. To je bio istorijski film, ali i neka vrsta modne piste koja je najavila novi trend: haljine s visokim strukom i puf rukavima u neutralnim tonovima.
Film je nominovan za Oskara za kostime. Uz haljine su napravljeni i odgovarajući prateći detalji: rukavice, tašne, šeširi, pa čak i donje rublje. Odri Hepbern je nosila dvadesetak različitih kostima i strpljivo je dolazila na sve probe po paklenim letnjim temperaturama. Povremeno je spavala na sofi u ateljeu, kaže kustos Sofija Njoli. Kreatorka i glumica su se sprijateljile, pa je Odri i na odmorima na Kapriju nosila odeću s potpisom Fernande Gatinoni.
Ista postavka je sredinom prošle godine gostovala u Parizu, a uskoro bi trebalo da obiđe još neke evropske gradove.