Kako podstaći razvoj govora kod prevremeno rođene dece?

by | decembar 4, 2020

Potreban vam je savet iz oblasti zdravstva, a ne znate koga da pitate? U nedoumici ste da li postupate ispravno i želite mišljenje stručnjaka?

Portal lepotaizdravlje.rs vam u saradnji sa eminentnim medicinskim stručnjacima pomaže da saznate sve što vas zanima. Postavite pitanje, a lekari DokTok platforme daće vam jasan i konkretan odgovor.

Na pitanje kada početi sa stimulacijom govora kod prevremeno rođene dece odgovara dr Jovana Janjić, diplomirani defektolog-logoped.

Stimulacija pre rehabilitacije

Svake godine se širom sveta pre vremena rodi približno 15 miliona beba, a specifično okruženje u jedinicama intenzivne neonatalne nege i ograničen kontakt sa roditeljima može uticati na njihov razvoj u kasnijim mesecima života.

Posledice prevremenog rođenja neku decu prate kroz čitav život usled pojave smetnji koje ometaju rast i razvoj. Javlja se povećan rizik od poremećaja u pažnji i ponašanju, hranjenju i gutanju, kao i smetnje i poremećaji u razvoju govora i jezika, a kasnije i problemi sa čitanjem, pisanjem i računanjem. Česta je anksioznost i depresija usled motoričkih ograničenja i ograničenih socijalnih interakcija.U svakodnevnoj logopedskoj praksi se najveći broj ove dece kasno uključuje u tretman. Period oko treće godine postaje zabrinjavajuć za roditelje usled izostanka govora ili njegove oskudnosti i nerazumljivosti za šire okruženje, slabijeg razumevanja i sl. Tada više ne govorimo o ranoj stimulaciji, već o rehabilitaciji, jer kod deteta postoje ograničeni generalizovani oblici komunikacije bez daljeg širenja govora i jezika.

Članak se nastavlja posle reklama

Cilj rane stimulacije jeste aktivno praćenje govorno-jezičkog razvoja, obuka i podrška roditelja, ali i stimulacija beba i dece kako se ne bi propustio kritičan period za razvoj određenih funkcija.

Uključivanje deteta u najranijem uzrastu u logopedsku stimulaciju i vođenje roditelja kroz proces razvoja omogućava pravilan razvoj govora i jezika, kao i izgradnju pozitivnih obrazaca socijalnih interakcija. Na taj način se koriste puni potencijali deteta i osnažuju kapaciteti koji nesumljivo postoje u svakom od njih, kako bi se umanjili efekti posledica roda koje su požurile. (Pročitaj: Moje dete ima česte glavobolje, kako da znam da nije nešto opasno?)

Dr Jovana Janjić

Diplomirani defektolog-logoped i doktorant Specijalne edukacije i rehabilitacije. Osnivač Centra za primenjenu edukaciju „Diktat“. Logoped konsultant u Udruženju roditelja prevremeno rođene dece „Mali Div“. Autorka ima višegodišnje iskustvo iz oblasti ranog razvoja, stimulacije ranog razvoja i rehabilitacije razvojnih poremećaja.

Aktivno učestvovala na međunarodnim i domaćim naučnim konferencijama iz oblasti medicine, logopedije i specijalne edukacije i učestvovala u kreiranju stručnih protokola.

lepotaizdravlje.rsGetty via Guliver, privatna arhiva