Kako razmišljaju vaši mališani
Organizovanje aktivnosti školske dece zaista može da bude mukotrpan i stresan posao. A da biste u tome uspeli, morate da otkrijete način na koji ona razmišljaju i da stvorite sistem koji će im pomoći u učenju, naročito ako su na samom početku…
Sedam godina ste uživali u roditeljstvu, podizali ste svoju bebu, učili je prvim koracima, divili se njenim prvim rečima, igrama i nestašlucima. A onda, čini vam se, preko noći je došao dan kada vaše dete treba da krene u školu, i vi se pitate – kako ćete to preživeti! Već zamišljate sve moguće i nemoguće situacije, probleme i teškoće sa kojima ćete se suočiti. Da ne biste od prvog dana imali glavobolje sa svojim novopečenim školarcem, kojem će sigurno biti potrebno neko vreme da se navikne na novu sredinu, pravila i obaveze, potrudite se da otkrijete na koji način vaše dete razmišlja, šta ga interesuje i kako možete da mu olakšate školske dane. Naš test će vam pomoći u tome.
1. Kada se igra napolju,vaše dete:
a. Brzo se kreće
b. Sporo se kreće
c. Motiviše drugu decu
d. Igra se samo
2. Njegova dominantnaosobina je…
a. Organizovanost
b. Pomaganje drugima
c. Inovativnost
d. Usmerenost ka jednom cilju
3. Na promene reaguje:
a. Rigidno
b. Brigom
c. Fleksibilno
d. Logično
4. Kada su igračke u pitanju,fokusira se na:
a. Uputstva o korišćenju te igračke
b. Odnos između igračaka
c. Izmišljanje priča za svaku igračku
d. Funkciju igračaka
5. Kada je nervozno, najbrže ga smiruje:
a. Objašnjenja i pravila koja treba da sledi
b. Vaše saosećanje, a potom promena teme
c. Izvrtanje svega na šalu, neformalnost i otvorenost
d. Uputstvo kojim redosledom da obavi zadatke
6. Rukopis vašeg deteta je:
a. Vrlo čitak
b. Lep
c. Kreativan
d. Minimalistički
7. U slobodno vreme, ono voli da:
a. Sprema i čisti
b. Igra se
c. Crta, slika ili nešto pravi
d. Popravlja stvari
8. Drugi ljudi vide vaše dete kao:
a. Poslušno
b. Druželjubivo
c. Sanjara
d. Takmičara
9. Simbol koji bi ga najbolje opisao:
a. Kompas
b. Morski talas
c. Ptica u letu
d. Munja
10. Najverovatnije zanimanje vašeg deteta:
a. Inspektor
b. Diplomata
c. Umetnik ili naučnik
d. Organizator i rukovodilac
REZULTATI:
Najviše odgovora A: MRAV (organizator)
Najviše odgovora B: PAS (harmonizator)
Najviše odgovora C: KONJ (inovator)
Najviše odgovora D: LAV (vođa)
Napomena: Ukoliko vaše dete, na osnovu podjednakog broja bodova, spada u dve kategorije, pročitajte savete za oba tipa pre nego što procenite koji je dominantniji.
MRAV (organizator)
Uredan, vredan i dobro organizovan. Poput ovih sićušnih vrednica, vaše dete voli rituale, preciznost i sprovođenje pravila.
Ova deca obično ne reaguju burno, niti su naročito zahtevna. Generalno, radi se o mališanima koji vole urednost, utvrđena pravila, tačnost, kao i da se za sve dobro pripreme. Igraju se u skladu sa određenim pravilima i mogu da preuzmu kontrolu nad drugom decom, kada se ona ne uklope u njihov „program“. Način na koji ova deca razmišljaju zasnovan je na sticanju osećaja sigurnosti i na zdravom razumu. Upravo zbog toga, suočavanje sa iznenadnom situacijom, ili nekim rizikom, kod njih može da izazove paniku. Da biste pomogli svom mraviću da se razvija u kompleksnom okruženju, psiholozi savetuju da sledite ove korake:
- Poštujte njihovu potrebu za savršenom organizacijom i dozvolite im da sami sastavljaju listu stvari koje moraju i žele da rade.
- Ovoj deci potrebna je tačnost – oni vole da se svakodnevne aktivnosti odvijaju u isto, precizno vreme. Zato i vi morate da se uklopite i poštujete njihovu satnicu.
- Odlični su organizatori. Kupite im praktične stvari – nalepnice, spajalice, kutije i druge slične predmete – kojima će označavati svoje stvari i koje će im olakšati da se dobro organizuju.
- Odredite prostor u ormanu, na vešalici, u kupatilu, generalno u kući, za njihove stvari i obezbedite sto na kojem će uvek raditi domaći zadatak.
Kada znate da nešto potpuno zaokuplja njihovu pažnju, izbegavajte da ih uznemiravate.
Pre odlaska na školske izlete, ekskurzije ili porodične odmore, dozvolite detetu da sastavi listu stvari koje treba da ponese.Budite sigurni da ništa neće biti zaboravljeno!
PAS (harmonizator)
Ovaj tip deteta je najodaniji, najosetljiviji i najviše pomaže drugima. Harmonizatori su sjajno društvo, jer su brižni i saosećajni.
Baš kao i najbolji čovekov prijatelj, uživaju u vašoj pažnji, čak i ako ona traje samo deset minuta. No, budući da su fokusirana na osećanja, a ne na definisanu strukturu, kao što su vremenski rokovi, ova deca često kasne. Takođe, harmonizatori skupljaju sve što su dobili i teško se opraštaju od stvari. Ako je vaše dete harmonizator, poslušajte ove sugestije:
- Budite „izdašni“ u pohvalama, komplimentima i šalama.
- Pretvorite spremanje i organizovanje njihovih stvari u zabavu.
- Harmonizatori obožavaju boje. Zato, sortirajte njihove lične stvari (sveske, kutije, vešalice, čaše i dr.) po bojama.
- Stvari koje skupljaju pružaju im osećaj sigurnosti. Upravo zbog toga, postavite ih na vidno mesto, ali objasnite detetu da nije baš svaki kamenčić vredan čuvanja.
- Odvajanje od predmeta koje vole može da bude stresno za dete, ali će ih smiriti saznanje da stari džemper, ili neka igračka, odlazi nekome kome je to potrebnije.
KONJ (inovator)
Inovator je tip deteta koje je najlakše organizovati, jer nije posvećen detaljima i uvek vidi „opštu sliku“.
Ova deca su obično veoma inteligentna – naučnici, filozofi, istraživači i psihijatri su svi inovatori – više žive u svojim mislima nego u realnom svetu. Zbog toga im nisu toliko važne materijalne stvari, a još manje gde se one nalaze. Današnji svet je prilično negostoljubivo mesto za inovatore, jer se lako izgube u brojnim pravilima. Iako se u njihovoj glavi rađaju brojne briljantne ideje, teško se snalaze u rigidnim društvenim sistemima i često propuste osnovnu poentu takvog uređenja. Ipak, nije teško organizovati ovakvo dete. Dovoljno je da ubacite sve njegove stvari u jednu kutiju i ono će biti srećno da pretura po njoj. Pomozite svom malom inovatoru da postane organizovan sprovođenjem ovih strategija:
- Mali inovatori često zaboravljaju sveske, knjige i domaće zadatke. Zato je potrebno da se u njihovoj školskoj tašni uvek nalazi mali podsetnik na svakodnevne obaveze.
- Inovatori su impulsivna i energična deca, zbog čega spremanje i organizovanje njihovih stvari treba da pretvorite u igru i zabavu, a ne u obavezu.
- Ova deca mogu da provedu sate u razmišljanju i sanjarenju, pa im je potrebna pomoć za efikasnije raspoređivanje vremena i obaveza. Podsetite ih petnaest minuta pre nego što treba nešto da urade, ili negde da odu.
- Inovatori vole jednostavnost okruženja i sve što se u njemu nalazi. Uredite njegovu sobu sa što manje nameštaja i detalja – naravno jednostavnih!
- Odvojte školske stvari od onih koje vaše dete koristi kod kuće i držite ih na različitim mestima.
LAV (vođa)
Ova deca su harizmatična, samouverena i preuzimaju inicijativu u mnogim situacijama.
Takođe, lavovi nikada nemaju problem volje, niti motivisanosti, kada je u pitanju obavljanje zadataka koji ih vode ka cilju. Zapravo, spremni su da rade non-stop dok nešto uspešno ne završe. No, uprkos očiglednim kvalitetima, lavovi ne briljiraju uvek u školi, jer rano shvate da uz minimum truda mogu da zadovolje osnovne kriterijume. Takođe, ne podnose detalje i učiniće sve da prebace obaveze, koje su im dosadne, na nekog drugog. Dakle, da biste doprineli boljoj organizovanosti svog lava, prihvatite ove savete:
- Budući da su lavovi takmičarski nastrojeni, trudite se da razvijate njihovo interesovanje za aktivnosti koje ne zahtevaju nadmetanje sa drugima.
- Prostor u kojem uče i rade domaće zadatke treba da bude čist i uredan, jer lavovi vole da im je uvek sve pri ruci.
- U komunikaciji sa lavovima više koristite logiku nego emocije.
- Nemojte im kupovati stvari koje im ne trebaju. Lavovi će biti srećniji da uštede džeparac i da sami sebi kupuju poklone.
- Njima su potrebna usmeravanja, precizna uputstva i tačan raspored obaveza.
- Organizujte njihove stvari po vrsti, a ne po bojama ili slovima.
- Uredite njihovu sobu tako da, pre svega, bude funkcionalna i izbegavajte kombinacije mnogo boja.
Novi početak
Polazak deteta u školu je veliki događaj, ali i stres. Stoga, spremite strategiju koja će vam svima olakšati detetov izlazak iz roditeljskog gnezda…
1 Prvi školski dan je obično zajednički susret učitelja, dece i roditelja. Oslobodite se suvišnih obaveza, kako biste propratili prva školska zbivanja i prepoznali slabe tačke na kojima morate da radite.
2 Ispraćanje u školu, koje podrazumeva da je dete na vreme ustalo, doručkovalo i spakovalo knjige, treba bar prvih nedelja da bude pod nadzorom roditelja ili osobe od poverenja.
3 Ukoliko još niste naučili dete da upravlja džeparcem, korisno je da uplatite obroke u školskoj kantini, ili da mu za odmor spremite laku užinu i flašicu vode.
4 Ako dete ponekad užinu vraća nepojedenu, saznajte, bez grdnje, zbog čega ne uspeva ili ne želi da se tako hrani. Pronađite način da ga ubedite da jede u pauzama između časova, jer glad ga može dekoncentrisati i razdražiti.
5 Već nakon prve edmice, vreme je da dete samostalno pakuje knjige i pribor, i to blagovremeno, a ne pred sam izlazak iz kuće.
6 Dete treba na vreme poslati na spavanje dok još nije premoreno. Pre toga proverite da li je obavilo sve obaveze.
7 Ne treba da radite domaće zadatke umesto deteta, već da ga naučite da ih radi samo.
8 Ohrabrujte ga da bude samostalno i podržite ga u njegovom ličnom izrazu, koji se možda razlikuje od stereotipa.
9 Organizujte dočekivanje iz škole, ako treba i dovođenje kući, ali i aktivnosti i obaveze nakon povratka kući. Naučite dete da prvo odradi sve zadatke, pa tek onda da se zabavlja.
10 Naoružajte se strpljenjem i tolerancijom. Volite svoje dete i ponosite se njime, bezuslovno, uvek.
dr Mirjana Milović-Tatarević, psihijatar