Šta sve utiče na percepciju: Kafa smanjuje depresiju, muzika utiče na apetit, stres na privlačnost…
Od toga da ljude pod stresom više privlače puniji partneri, da se ženama čini kako vreme prolazi brže, do uticaja kafe na depresiju… otkrijte šta sve utiče na našu percepciju!
Crvena boja „usporava“ vreme
Britanski naučnici sproveli su jedan eksperiment u londonskom Naučnom muzeju. Naime, svaka prostorija u muzeju dobila je različitu boju osvetljenja, a nakon što su ljudi izašli iz svake, trebalo je da procene koliko vremena su proveli u njoj. Otkriveno je da su ljudi najteže procenili koliko su vremena proveli u crvenoj prostoriji te su u proseku na svaki minut dodali još 11 sekundi. Prema rečima naučnika, crvena boja nas čini svesnijom okruženja te okupira mozak detaljima, pa se čini da vreme sporije prolazi.
Muzika utiče na ukus hrane i apetit
Odabir muzike izuzetno je bitan za poslovanje restorana, jer utiče na zadovoljstvo hranom, tvrde naučnici sa univerziteta Ilinois. Oni su goste u restoranu podelili u dve grupe, jednoj su puštali laganu muziku, a drugoj pop i rok, dok je hrana bila ista. Gosti koji su jeli u delu s laganom muzikom hranu su ocenili znatno ukusnijom. Gostima u drugom delu hrana nije bila jednako ukusna, iako su pojeli veće količine.
Stres utiče na privlačnost
Većina ljudi može se složiti oko toga da imaju određen tip žene/muškarca koji im se sviđa. Ipak, na privlačnost suprotnog pola utiče i stres, tvrde britanski naučnici sa univerziteta Njukasl. Oni su dokazali da su ljudima, koji su pod velikim stresom, privlačniji ljudi s većom telesnom težinom, dok će oni koji nisu pod stresom češće birati vitkije. Jedno od objašnjenja je da se hrana i jača građa povezuju sa sigurnošću i utehom.
Kontracepcija utiče na čulo mirisa
Žene koje uzimaju hormonalnu kontracepciju ne bi trebalo previše da veruju svom njuhu, jer pilule mogu izmeniti njihovo čulo mirisa, tvrde italijanski naučnici. Oni su testirali čulo mirisa žena koje su duže vreme uzimale pilule, te ga uporedili s onima koje ne uzimaju kontracepciju. Otkrili su da već nakon tri meseca korišćenja pilula čulo mirisa slabi te žene detektuju manje mirisa u svojoj okolini.
Pomeranje sata smanjuje produktivnost
Pomeranje sata, koje je uvedeno da bi se maksimalno iskoristila dnevna svetlost te smanjila potrošnja električne energije, loše deluje na produktivnost radnika, pokazala je studija Googlea. Prema njoj, ljudi će u prvih nekoliko nedelja nakon pomeranja sata više vremena provesti na internetu u potrazi za zanimacijom, a samim tim se i manje posvećivati poslu.
Samo razmišljanje o novcu utiče na moral
Već sama pomisao na novac kvari ljude, tvrde naučnici sa univerziteta Harvard. Oni su uradili seriju ispitivanja u kojima su volonteri igrali zabavne igre za koje su, tokom igranja, dobili informaciju da će biti nagrađeni novcem. Oni koji su bili motivisani najvećim nagradama, bili su najviše skloni nepravednim potezima, sklapanju klanova i sličnim delatnostima.
Kafa smanjuje depresivne misli
Šoljica omiljene kafe zaista može ulepšati pogled na svet, tvrde naučnici sa univerziteta Harvard. Prema velikoj studiji sprovedenoj na preko 200 hiljada ljudi tokom 20 godina, oni koji su redovno pili kafu imali su niže stope samoubistva. Osim toga, već jedna šoljica kafe na dan smanjuje rizik od samoubistva za 50 odsto. Teorija je da kofein deluje kao antidepresiv jer stimuliše produkciju neurotransmitera, ali previše kafe moglo bi da stvori kontraefekt.
Gledanje TV-a podstiče seksističke stavove
Prema nedavnoj studiji objavljenoj u časopisu Journal of Communication, gledanje televizijskog sadržaja podstiče seksističke stavove i kod muškaraca i kod žena. U većini emisija ženski likovi se prikazuju kao hiroviti, emocionalno krhki te bespomoćni, dok se muškarci prikazuju kao pasivni, neangažovani te manje emocionalni, a pod uticajem tih stereotipa ćemo i sami svet oko sebe doživljavati na sličan način.
Fast food nas čini nestrpljivima
Kanadski naučnici odlučili su da tetiraju manje istražene posledice nezdrave ishrane te su otkrili da, ako se ljudima pokazuju slike fast fooda, a posle toga prirodnih lepota ili umetnosti, oni postaju manje impresionirani nego što bi inače bili. Jedna od teorija je da fast food podstiče na kratkoročno uživanje te stimuliše nestrpljivost, zbog čega stvari doživljavamo na drugačiji način.
Percepcija vremena zavisi o polu
Muškarci i žene drugačije doživljavaju prolaznost vremena. Po pravilu, za žene vreme prolazi znatno brže, pokazale su brojne studije u protekloj deceniji. Prema rezultatima, ženski mozak je lakše okupirati detaljima pa im se čini da je vreme brže prošlo, što može biti dobar izgovor za sve one čiji partneri nestrpljivo čekaju da se spreme ili pojave na dogovorenom mestu.
Izvor: 24sata.hr