Psiha

Šta je psihologija „malih zadataka“ i zašto gubitak motivacije često počinje od njih?

by Aleksandra Dudvarski

12.10.2025.
Šta je psihologija malih zadataka
Šta je psihologija malih zadataka

Sigurno ste se nekada uhvatili kako odlažete male, gotovo nebitne obaveze — odgovor na mejl, sortiranje dokumenata, plaćanje računa, slanje poruka… Iako su to aktivnosti koje zahtevaju svega nekoliko minuta, upravo one često izazivaju najveći osećaj preopterećenosti. Ovaj paradoks, kada se sitnice pretvore u ogroman mentalni teret, sve češće se objašnjava kroz psihologiju malih zadataka. Evo o čemu se zapravo radi.

Šta je psihologija malih zadataka?

Stručnjaci tvrde da naš mozak ne meri zadatke po njihovoj objektivnoj težini, već po količini energije potrebne za njihovo započinjanje. Čak i najmanja obaveza zahteva prelazak iz stanja mirovanja u stanje akcije – a taj prelaz je ono što troši našu mentalnu energiju. Kada se sitne obaveze gomilaju, mozak ih percipira kao lavinu mikrostresora, što s vremenom dovodi do osećaja preopterećenosti i gubitka motivacije. U psihologiji postoji pojam decision fatigue, odnosno zamor/umor od donošenja odluka. Svaki put kada biramo između opcija – da li da sada odgovorimo na poruku ili kasnije, da li da sredimo sto ili pustimo da sačeka – trošimo deo naše mentalne energije. Iako nam se čini da su to nevažne odluke, njihova kumulacija stvara pritisak koji podsvesno raste. A rezultat? Pa onaj dobro poznati osećaj da ništa ne stižemo, iako zapravo imamo da obavimo samo niz malih, jednostavnih zadataka.

Gubitak motivacije i promena percepcije

Gubitak motivacije često počinje upravo u tom trenutku. Kada mozak ne razlikuje male od velike, svaka obaveza postaje jednako iscrpljujuća. Tako se događa da lakše završimo važan poslovni projekat nego što ćemo se naterati da konačno sortiramo mejlove. Rešenje, kako tvrde psiholozi, nije u povećanju produktivnosti, već u promeni percepcije. Ako male zadatke posmatramo kao mentalni šum, važno je da ih svedemo na minimum. Postavite jasne rutine – na primer, svaki dan u isto vreme izdvojite 10 minuta za administrativne obaveze. Time uklanjate potrebu za dodatnim odlučivanjem i rasterećujete mozak. Drugi važan korak je smanjenje perfekcionizma. Mnogo energije trošimo pokušavajući da i najmanje zadatke izvedemo savršeno. U realnosti, dovoljno dobro je često sasvim dovoljno. Kada dopustimo sebi da ne mora sve biti idealno, oslobađamo prostor za kreativnost i unutrašnji mir. Na kraju, ne zaboravite da sitnice jesu deo života, ali ne bi smele da ga kontrolišu. Ako primetite da vas male obaveze preplavljuju, to nije znak lenjosti – već signal da vam mozak treba predah. Usporite, napravite prioritete i zapamtite: najčešće nismo umorni od posla, već od stalnog pokušaja da sve sitnice držimo pod kontrolom.

Šta je psihologija malih zadataka

Foto: Ron Lach  / Pexels, Instagram / @leoagne