Film

Kontroverzni filmovi koji su promenili istoriju kinematografije

by Hana Dunđerov

27.07.2025.
Kontroverzni filmovi koji su promenili istoriju kinematografije

Moglo bi se reći da je sve počelo filmom The Birth of a Nation D.W. Griffitha. Ovaj nemi film izazvao je buru zbog rasističkog sadržaja, ponovo osnažio KKK i izavao brojne debate o filmu kao umetnosti i sredstvu propagande. Od tada, kroz više od veka filmske umetnosti, prate nas kontroverzni filmovi koji pomeraju granice. Brutalni, ogoljeni, provokativni, na granici ukusa i morala, zauvek su menjali istoriju umetnosti. Protok vremena omogućio nam je da napravimo listu onih čiji su reditelji zaista majstorski upotrebili surovost naše realnosti i pretvorili ih u prava umetnička dela.

Kontroverzni filmovi koji su promenili istoriju kinematografije:

Paklena pomorandža

A Paklena pomorandža/Clockwork Orange (1971) Stanleyja Kubricka je distopijski film zasnovan na romanu Anthonyja Burgessa, koji prati mladog delinkventa Alexa i njegovu bandu kroz svet nasilja, zlostavljanja i represivne kontrole. Film je izazvao ogromnu kontroverzu zbog eksplicitnih scena silovanja i brutalnosti, a u Velikoj Britaniji je čak povučen iz distribucije na zahtev samog Kubricka. Njegova važnost leži u provokativnoj kritici društvene kontrole, slobodne volje i etike kazne. Estetski inovativan i moralno uznemirujući, A Clockwork Orange ostaje kultno ostvarenje koje i dalje izaziva rasprave.

Poslednji tango u Parizu

Film Poslednji tango u Parizu/Ultimo tango a Parigi Bernardo Bertoluccija prati tajanstvenog Amerikanca i mladu Francuskinju koji započinju strastvenu i anonimnu vezu u Parizu, baveći se temama seksualnosti, bola i emocionalne izolacije. Film je izazvao veliku kontroverzu zbog eksplicitnih seksualnih scena i brutalnog tona, posebno scene korišćenja maslaca, koje su smatrane šokantnim i cenzurisanim u mnogim zemljama. Poslednji tango u Parizu je značajan u istoriji kinematografije jer je pomerio granice seksualnog izraza na filmu, uticao na erotiku u filmu i otvorio diskusiju o umetničkoj slobodi i kontroverzama u kinematografiji.

Salo ili 120 dana Sodome

Salò o le 120 giornate di Sodoma (Salò, or the 120 Days of Sodom, 1975) Piera Paola Pasolinija je jedan od najkontroverznijih filmova u istoriji kinematografije. Radnja se odvija u fašističkoj Italiji, u izmišljenoj Državi Salò, gde četvorica moćnih muškaraca otimaju grupu mladih ljudi i izlažu ih mesecima sadističkog nasilja, mučenja i poniženja. Film je šokirao javnost eksplicitnim scenama seksualnog nasilja i brutalnosti, ali i idejom da prikazano služi kao alegorija fašizma, moći i kapitalističke eksploatacije. Iako je bio zabranjivan i cenzurisan u mnogim zemljama, smatra se važnim umetničkim delom koje na ekstreman način progovara o zloupotrebi autoriteta i dehumanizaciji u savremenom društvu.

Otpozadi

Otpozadi/Irréversible Gaspara Noéa je francuski psihološki triler koji je odmah po premijeri izazvao burne reakcije. Film je snimljen u obrnutom hronološkom redosledu i prati brutalno silovanje i osvetu, pri čemu je najkontroverznija scena silovanja Monice Bellucci dugačka gotovo deset minuta, snimljena u jednom kadru. Noé koristi šok kao alat da istraži teme nasilja, vremena i nepovratnosti izbora, a eksperimentalni stil kamere i montaže dodatno pojačava osećaj nelagodnosti. Iako je bio predmet oštrih kritika i cenzura, film se danas posmatra i kao snažno upozorenje na destruktivnu prirodu osvete i nepopravljivost prošlosti.

Kontroverzni filmovi koji su promenili istoriju kinematografije

Delikventi

Film Requiem for a Dream (2000) režirao je Darren Aronofsky. Radnja prati četiri lika čiji se životi polako urušavaju pod uticajem različitih oblika zavisnosti: droge, halucinacija i iluzija o sreći. Film prikazuje brutalnu i emotivnu realnost zavisnosti, gubitak kontrole i psihički slom. Zbog izuzetno intenzivnih vizuelnih efekata i uznemirujućih scena, Requiem for a Dream izazvao je snažne reakcije publike i kritike. Film je značajan jer je na inovativan način prikazao psihološke i fizičke posledice zavisnosti, utičući na način na koji kinematografija obrađuje ovu temu i postavljajući nove standarde u psihološkom trileru.

Kuvar, lopov, njegova žena i ljubavnik

Film The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover (1989) režirao je Peter Greenaway. Ovo je izuzetno vizuelno raskošan i provokativan film koji istražuje teme pohlepe, nasilja, izdaje i kanibalizma. Radnja prati bogatog, brutlanog kriminalca koji kontroliše svoj restoran, dok njegova žena započinje tajnu vezu sa njegovim ljubavnikom. Film je poznat po eksplicitnim i često uznemirujućim scenama koje kombinuju seksualnost i brutalnost, ali i po složenoj simbolici, naročito kroz upotrebu boja, hrane i prostora. The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover izazvao je veliku kontroverzu zbog svoje otvorenosti u prikazu nasilja i seksualnosti, dok je istovremeno hvaljen kao remek-delo kinematografske estetike i umetničke provokacije, ostavljajući dubok trag u istoriji avangardnog filma.

Film American History X (1998) režirao je Tony Kaye. Radnja prati Derea Vintura, bivšeg neonacistu čiji se život menja nakon što odsluži zatvorsku kaznu zbog rasno motivisanog nasilja. Kroz snažne i često uznemirujuće scene, film istražuje teme rasizma, mržnje, porodičnih odnosa i mogućnosti promene. American History X izazvao je kontroverze zbog eksplicitnog prikaza nasilja i govor mržnje, ali je hvaljen zbog svoje snažne poruke protiv rasizma. Film je značajan jer je otvorio važne diskusije o društvenim problemima i pokazao kako film može biti sredstvo za suočavanje sa teškim temama, ostavljajući dubok trag u istoriji kinematografije.

Foto: imdb.com