Stres na poslu: Kako sprečiti da vam se stres sa posla ne preliva na ceo život

by | novembar 1, 2023
Stres na poslu: Kako sprečiti da vam se stres sa posla ne preliva na ceo život; žena koja je pod stresom na poslu

Stres na poslu je uobičajena pojava, ali kada postane hroničan, može narušiti i mentalno i fizičko zdravlje. Kako to sprečiti?

Osećaj neke napetosti na poslu je normalan, posebno ako se suočavate sa rokom koji se bliži ili izazovnim zadatkom. Ali kada stres na poslu postane hroničan, može na kraju uticati na vaše fizičko i emocionalno blagostanje. Doživljaj opterećenja na poslu je neizbežan — čak i ako volite ono što radite. Ai postoje koraci koje možete preduzeti da biste sveli stres na radnom mestu na minimum i sprečili ga da se preliva na vaš privatni život.

Medicyst®

Stres na poslu: Kako ga držati pod kontrolom

1. Budite svesni toga kako stres utiče na vas

Ovo može zvučati previše jednostavno, ali lako je potceniti uticaj stresa. Dugotrajno izlaganje nekontrolisanom stresu može uticati na vaše telo i mentalno zdravlje. A nedavna istraživanja sugerišu potencijalnu vezu između sagorevanja na poslu i depresije i anksioznosti. Na povišen stres ukazuju: niska energija ili umor, glavobolje, nesanica, promene u apetitu, problemi sa varenjem, ubrzan rad srca, pojačano znojenje, nisko samopoštovanje, gubitak seksualnog nagona, česte infekcije…

2. Zapišite svoje stresore

Prepoznavanje stresnih situacija može vam pomoći da razumete šta vas muči. Neki od njih mogu biti suptilni izvori napetosti, kao što je neudoban radni prostor ili dugo putovanje do posla. Vodite dnevnik nedelju dana da biste pratili svoje okidače stresa i svoje reakcije na njih. Dok pišete, zapitajte se: Kako sam se zbog ovoga osećala? (Uplašeno, ljuto, povređeno?) Kakva je bila moja reakcija? (Da li sam posle toga posegnula za slatkišima ili zapalila cigaretu?) Koji su načini da se to reši? (Kako mogu pronaći rešenja za ovaj stresor?).

3. Odvojite vreme za „punjenje“

Odvajanje čak i nekoliko minuta ličnog vremena tokom napornog dana može pomoći u sprečavanju sagorevanja. Slušanje zanimljivog potkasta između sastanaka ili gledanje smešnog videa na Jutjubu može vam podići energiju i relaksirati vas tokom napornog dana.  Takođe je važno da ne nosite posao kući. Nema proveravanja mejlova, ogovaranja na poruke i proveravanja analitike. To radite u okviru radnog vremena! Tako ćete najlakše držati stres pod kontrolom.

4. Usavršite svoje veštine upravljanja vremenom

Ponekad se osećaj preopterećenosti poslom svodi na to koliko ste organizovani. Pokušajte da postavite listu prioriteta na početku radne nedelje tako što ćete pripremiti zadatke i rangirati ih prema važnosti. Takođe možete pobediti odugovlačenje tako što ćete odvojiti određene vremenske blokove za duboku koncentraciju.

5. Uravnotežite svoj posao i lični život

Ako ste dostupni 24 sata dnevno, lako ćete izgoreti. Važno je da stvorite jasne granice između vašeg posla i kućnog života kako biste izbegli potencijalni stres. Deo toga znači odvajanje vremena za druženje i uspostavljanje pravila kada ćete proveravati e-poštu ili primati telefonske pozive.

6. Ponovo procenite negativne misli

Kada ste pod hroničnim stresom, vaš um može imati tendenciju da prerano donosi zaključke i svaku situaciju gleda kroz crne naočare. Na primer, ako vas šef ne pozdravi ujutru, možda ćete reagovati misleći „ljuti su na mene“. Umesto da donosite automatske presude, pokušajte da se distancirate od svojih negativnih misli i jednostavno ih samo posmatrajte.

7. Oslonite se na snažnu mrežu podrške

Ostanite u kontaktu s pouzdanim prijateljima i članovima porodice da biste pomogli u suočavanju sa stresnim situacijama na poslu. Ako se borite s posebno izazovnom radnom nedeljom, pokušajte da pitate prijatelje ili roditelja da vam pomognu oko obavljanja važnih privatnih poslova (kao što je odvođenje dece u vrtić ili školu). Imati ljude na koje se možete osloniti u teškim vremenima može ublažiti nastalu napetost.

8. Vodite računa o sebi

Odvajanje vremena za brigu o sebi je neophodno ako se redovno osećate preopterećeni poslom. To znači da dajete prednost spavanju, odvajate vreme za zabavu i vodite računa o tome šta i kad jedete tokom dana. Osećate se kao da nemate vremena? Imajte na umu da ćete verovatno moći efikasnije da se pozabavite poslovnim problemima kada se zadovolje vaše osnovne potrebe.

9. Naučite tehnike opuštanja

Namerno usporavanje i svest o svom okruženju može da vas opusti tokom cele nedelje. Meditacija, vežbe dubokog disanja i svesnost rade na smirivanju anksioznosti. Počnite tako što ćete svaki dan odvojiti nekoliko minuta da biste se fokusirali na prisustvo i uživanje u jednostavnoj aktivnosti – bilo da je to kratka šetnja parkom ili uživanje u obroku za stolom. I neka vam to postane navika.

10. Klonite se kancelarijskih tračeva

Konflikt na radnom mestu može značajno uticati na vaše emocionalno blagostanje. Pokušajte da izbegnete ogovaranja. Ako znate da je neko od vaših kolega posebno sklon ogovaranju, pronađite način da provodite manje vremena sa njim ili usmerite razgovor na bezbednije teme.

11. Pustite perfekcionizam

Iako perfekcionizam ima neke pozitivne prednosti, on takođe može biti veoma stresan i dovesti do sagorevanja. Pokušajte da svoje visoke standarde držite pod kontrolom fokusirajući se na trud koji ulažete u projekat. I shvatite da su greške normalana pojava koja se svima dešava. Ako u nečemu pogrešite to ne znači da ste manje vredni.

Medicyst®

millann/gettyimages.co.uk